Meediaõpetuse valikkursused gümnaasiumides on olulised, sest need arendavad õpilaste kriitilist mõtlemist ja meediakirjaoskust, õpetavad eristama usaldusväärset teavet ebausaldusväärsest ning mõistma, kuidas meedia mõjutab nende arvamusi ja käitumist.
See leht pakub inspiratsiooni ja praktilisi näiteid meediaõpetuse valikkursuste loomiseks või täiendamiseks.
Kooliastmed: põhikooli III aste, gümnaasium
VALIKKURSUSTE NÄIDISED
Põhikooli digipädevuste kursused
Kursus “Sotsiaalsed digipädevused”
Autor: Maria Murumaa-Mengel, 2021
Õppetegevuse kirjeldus
Kursuse eesmärgiks on toetadada õpilaste digipädevuste arenemist, suunata õpilasi eneserefleksioonile ning digivahendite ja -keskkondade kasutamisega kaasnevate positiivsete ning negatiivsete kaasmõjude märkamisele. Kursusel õpime ja mõtestame läbi praktiliste ülesannete ja arutelude online+offline elu, kursus on üles ehitatud probleemidele ja küsimustele koos vastuste otsimisele. Käsitletavad alateemad täpsemalt lahti kirjutatud kursuse ajakavas. Kursuse lõpus oskab õpilane eristada mõningaid erinäolisi kommunikatsioonivorme ja -norme; oskab vaadata iseenda poolt loodavat sisu teatud kõrvaltvaatajate pilguga; õpilane kujundab ja haldab oma digitaalset identiteeti ning jälgib oma digitaalset jalajälge; õpilane praktiseerib digisuhtluses erinevaid käitumisnorme ja häid tavasid ning arvestab suheldes kultuurilise eripära ja mitmekesisuse ilminguid; õpilane järgib digitaalses sisuloomes ning teiste loodud sisu kasutades intellktuaalomandi põhimõtteid.
Kursus “Praktiline ajakirjandus põhikoolile”
Autor: Maria Murumaa-Mengel, 2021
Õppetegevuse kirjeldus
Sellel kursusel saad muu hulgas teada, miks ajakirjanduses just sellised uudised on, kuidas ajakirjanikud töötavad, kuidas eristada kontrollitud ja kontrollimata infot, millist (sala)mõju võivad meediatekstid sulle avaldada ning kindlasti ka seda, kuidas ise ajakirjanduslikku teksti kirjutada. Ehkki vaatame kursuse jooksul ka pressifotosid ja -videosid ning helitekste, on põhirõhk sellel kursusel kirjutaval meedial. Põhimõtteliselt moodustame augustist jaanuarini koos käiva toimetuse – arutame lugude ideid; otsime kontakti erinevate allikatega; mõtleme läbi, kuidas intervjuusid läbi viia; kuidas saada kätte info, mida kõigile ei avaldada; kuidas kirjutada haaravalt ja selgelt; milline foto aitab meediatarbijal teksti paremini mõista jne. Õpetajad toetavad sind selles, et saaksid oma ajakirjandusliku teksti kursuse lõpuks ka päriselt kuskil avaldada – olgu see siis kooli sisekanalites, noorteportaalides või erinevates ajakirjandusväljaannetes (vt nt ühte lugu: https://opleht.ee/2020/06/ajarand-kaheksakumnendate-kooli-ja-tagasi/)
Valikkursused gümnaasiumile
Kursus “Inimene nüüdisaegses teabekeskkonnas”
Autorid: Kadri Ugur ja Priit Talv, 2019.
Õppetegevuse kirjeldus
Kursuse sisus on palju teemasid, milles õpetaja võib enda tunda ebakindlalt, kuivõrd tegu on väga uute nähtustega teabeväljal. Seetõttu on väga soovitav kaasata nii kursuse planeerimisse kui sisustamisse ka õpilaste kogemus ja teadmised. Soovitatav on kasutada ümberpööratud klassiruumi põhimõtet, mille puhul õpilastega arutatakse läbi järgmise tunni teema ja alateemad, mis õpilastele võiksid huvi pakkuda. Õpilaste kodune ülesanne seisneb ühele konkreetsele alateemale vastuse leidmine ning selle esitamine kaasõpilastele. Õpetaja äranägemise kohaselt võib see olla teema, milles õppija on juba kaaslastest pädevam, või siis innustada teda oma mugavustsoonist väljuma. Õpetaja roll valikkursusel peaks olema pigem küsimuste ja probleemide sõnastamine ja kriitilise mõtlemise toetamine, kuivõrd esmatähtis ei ole mitte praegusel hetkel toimivate teabeprotsesside “teadmine”, vaid õpilaste oskus iseseisvaid otsuseid teha. “Inimene nüüdisaegses teabekeskkonnas” võiks olla kursus, kus õpetaja on valmis ka õpilastelt õppima või koos nendega
informatsiooni otsima ja hindama.
Lisaks ümberpööratud klassiruumi põhimõttele on soovitav kasutada õpilasi kaasavaid, kriitilist mõtlemist arendavaid õpistrateegiaid nagu arutelud, juhtumipõhine kaalutlemine, projektid, iseseisvad pisiuurimused, väitlus, verbaalne ja audiovisuaalne sisuloome jms.
Valikkursuse kava on koostatud arvestusega, et õpetaja ja õpilased kasutavad seda raamistikuna, milles teha oma rõhuasetused. Seetõttu on ka teemade ajaline maht täpselt määratlemata. Teabekeskkonna kiireid muutusi arvestades võivad ühel aastal rohkem tähelepanu nõuda ühed, teisel aastal teised teemad. Seetõttu on soovitatav kasutada võimalikult ajakohast ja värsket meediamaterjali.
Kuivõrd valikkursuse eesmärk on vastata võimalikult täpselt teabekeskkonnas toimuvatele ajakohastele protsessidele, kooli eripäradele ja õppija vajadustele, siis on mõistlik kaasata kursuse läbiviimisse ka teiste õppeainete õpetajaid. Integreeritum õpiprotsess annab õppijale parema ettevalmistuse vaadelda ühiskonnas
toimuvaid protsesse tervikuna. Ühiskonnaõpetuse, ajaloo, muusika jt õpetajaid võib õppetöösse kaasata ekspertide ja külalistena, kui nende vaateviis võimaldab õpilastel käsitletavatest teemadest paremini aru saada.
Võimaluse korral tasub õppetöösse kaasata eksperte, nagu näiteks kohaliku omavalitsuse esindaja, kooli infoja huvijuht, IT-õpetaja, kohaliku meediaväljaande või sotsiaalmeedia haldaja, sisuturundus- ja kommunikatsioonifirmade esindajad jne.
Meediaõpetuse kursused 10.-11. klassidele
Autoriõigused: Pirita Majandusgümnaasium, 2024.
Virtuaalne valikkursus “Turvaliselt infoühiskonnas” – 24 videoloengut gümnaasiumile
Autor: Diana Poudel, 2022.
Kursuse teemad
Sissejuhatus – Turvaliselt infoühiskonnas
Arvutite ja interneti areng
Asjade internet
E-riik
Kommunikatsiooni ajalugu
Meediamaailm ja mõnda, mis sealt leida võib
Ajakirjanduse telgitagused
Sõnavabadus ja vastutus
Fakt või arvamus?
Valeinfo teke ja levik
Mõjutamise psühholoogia
Digitaalne jalajälg ja sotsiaalne manipulatsioon
Häkkerite välismääraja
Infosõda
Miks ja kuidas oma privaatsust kaitsta?
Kurva lõpuga muinaslood internetis
Tuleviku tehnoloogiad
Tulevikuühiskond
Baltikumi ülikoolide meediapädevuste kursused
Tartu Ülikool
1. “Internet Studies” (4 ECTS) 🇬🇧 University of Tartu, media and communication, Maria Murumaa-Mengel (maria.murumaa@ut.ee): https://docs.google.com/document/d/1XexgM1mTmcaDvVTdw572FPU3wfW9hJgJVWuWbDh1kps/edit#
2. “Media in the Era of Disinformation” (6 ECTs) 🇬🇧 University of Tartu, media and communication, Maria Murumaa-Mengel: https://docs.google.com/document/d/1u1tTtcs140e-T4qS5xPfcPR-iQImRCvrGS3MDkmWho8/edit
3. Slideset for “Evening Talks” zoominars with Estonian teachers and youth workers, 🇪🇪 Maria Murumaa-Mengel: https://docs.google.com/presentation/d/1eEKw-fDU4mcYcl91ARTRkDs3T7lyih51WXcTv294I2I/edit
4. “Social digital literacies” (6 ECTs) 🇪🇪 University of Tartu, , general course, in Estonian, by Maria Murumaa-Mengel: https://docs.google.com/document/d/1A3lOmoDPrVteY6VRORoqjJyfaTFHAkJpT5ECmyH8GBY/edit
5. “Media and Information Literacies’ Micro-Interventions” (6 ECTs) 🇬🇧🇪🇪 University of Tartu, media and communication, Maia Klaassen (maia.klaassen@ut.ee): https://docs.google.com/document/d/12mUWqSQV4lpNJwHeC_r_WX4fM2WW6Nkl/edit
6. “Media Education” (6 ECTs) 🇪🇪 University of Tartu, media and communication, Maria Murumaa-Mengel: https://docs.google.com/document/d/1BePr6zTowdlDEKn2zu2Y1HUErHXuEOdkSE3i0oP_XFI/edit
Vidzeme Kõrgkool
- Age of disinformation 🇱🇻, Vidzeme University of Applied Sciences (Google-translated from Latvian): : https://docs.google.com/document/d/10YrBGued4Ke1PJPWVUi_w9qPm96TrUsLTzCaDkXlVBc/edit?usp=sharing
- Theories of media and information literacy 🇱🇻, Vidzeme University of Applied Sciences (Google-translated from Latvian):: https://docs.google.com/document/d/1B7roPdzPkfcO9xL406DejdnVsiv5APZWdqBn8rvEb80/edit?usp=sharing
- Argumentation Theory and Critical Thinking: 🇬🇧🇱🇻 Vidzeme University of Applied Sciences: https://drive.google.com/file/d/1u0l8ARl8mwFn9HU8E-thwhDVMb1udsC-/view?usp=sharing