Tehisaru loob uusi võimalusi, kuidas erinäolistele õppijatele põnevaid ja personaliseeritud õpiülesandeid disainida. Samuti saavad suurte keelemudelite põhised tööriistad olla abiks õpetajatöö bürokraatilikuma osaga.
Siit lehelt leiate praktilisi nippe ja tööriistu, millest õpetajatele võib rohkelt abi olla.
Kuidas tehisintellekt töötab?
Tehisintellekti (AI) süsteemid kasutavad algoritme ehk matemaatilisi juhendeid, et teha andmetest mustreid, mille abil omakorda teha prognoose. Neid protsesse nimetatakse masinõppeks.
Näiteks saab AI-le suurt hulka näiteid pakkudes õpetada ära tundma tekstis vihjeid selle kohta, kas tegemist on positiivse või negatiivse sõnumiga. Pärast õppimist suudab AI teha uue info põhjal otsuseid (ennustusi), genereerides nii teksti, pilte, videoid kui palju muud.
Mis on prompt?
Prompt on juhis või sisend, mille kasutaja annab tehisintellektile, et suunata selle genereeritavat vastust või väljundit. Hästi koostatud prompt aitab saavutada täpsemat ja soovitud tulemust.
Kuidas ingliskeelsest tehisaru tööriistast eesti keeles vastuseid saada?
Eestikeelse tulemuse saamiseks kirjutage käskluse (prompt’i) lõppu “output in Estonian”.
Lehe autor: Inger Klesment, inger.klesment@ut.ee
Õpetajale kasulikud tehisaru tööriistad
Magic School AI
Spetsiaalselt õpetajatele loodud abivahend erisuguste õppematerjalide genereerimiseks.
ChatGPT
Küsimustele vastamiseks, arutelude algatamiseks ja õppematerjalide loomiseks.
Tehisarud
Eesmärk on õpetada häid prompt‘i kirjutamise tehnikaid ja näidata, kuidas AI töötab.
Quick, Draw!
Näitlikustab lihtsal ja lõbusal viisil, kuidas AI-d treenitakse.
Moral Machine
Tehisintellekti treenimisel tekkivate moraalsete dilemmade üle otsustamine.
There’s an AI for That
Igapäevaselt uuenev lehekülg erinevatest AI tööriistadest.
Brisk Teaching
Sobib õpilastele personaalse tagasiside andmiseks, säästes samal ajal õpetajate aega.
Canned Replies laiendus
Säästke aega tüüpvastuste automatiseerimisega.
Zoomi AI Companion
See funktsioon teeb kõikidest Zoomi kõnedest kirjalikud kokkuvõtted.
Perplexity AI
Vastab eesti keeles küsimustele ja paneb internetist leitud viited juurde.
Consensus
Vastab küsimustele, viidates teadusuuringutele.
AudioPen
Mõelge kõva häälega ja AudioPen loob kuuldust kompaktse kirjaliku kokkuvõtte.
Natural Readers
Teksist (ka) eestikeelse helifaili loomine.
DeepL
Täpsed tõlked.
MidJourney
Fotode ja illustratsioonide loomine.
Kuidas sõnastada käsklust?
Pildi genereerimiseks
Käskluses peab olema kirjas:
- Pildi teema või sisu
- Tegevuse täpne kirjeldus
- Pildi või teema meeleolu
- Žanr, stiil või kunstiliik
- Üksikasjad valgustuse, värvide või kadreeringu kohta
Teksti genereerimiseks
Ole konkreetne ja täpne! Mida täpsemalt suudad oma soove kirjeldada, seda paremaid tulemusi saad. Vältige ebamääraseid küsimusi.
Määra kontekst ja eesmärk! Kirjelda, mille jaoks ja kellele teksti on vaja. Kui on oluline kontekst või eesmärk, lisa see kindlasti.
Määratle toon ja stiil! Kui sul on kindel stiil või toon, mida tahad kasutada (nt formaalne, lõbus, hariv, loov), siis lisa see oma prompt‘i.
Täpsusta vorming ja teksti pikkus! Kui tekstil peab olema kindel formaat või pikkus, määratle need kohe alguses. Näiteks lõikude pikkus ja arv.
Näiteid käsklustest, mida saab kasutada erinevate ülesannete loomiseks (klõpsa!)
“Koosta tööleht teemal [teema], mis sisaldab [arv] ülesannet, mis on seotud [õpieesmärkidega].”
“Tutvustan oma õpilastele [mõistet] [aine] tunnis. Kas saaksid pakkuda lisateavet, näiteid ja praktilisi rakendusi, et aidata neil mõistet paremini mõista?”
“Kas saaksid pakkuda lihtsat selgitust teemal [teema/kontseptsioon] [klassiaste] õpilaste jaoks?”
“Mul on õpilane, kellel on [õppimisstiil/vajadus]. Kas saaksid soovitada konkreetseid ressursse või tööriistu, mis toetavad seda õppimisstiili?”
“Paku viktoriiniküsimusi teemal [teema] [klassiaste] õpilastele.”
“Loo koostööülesandeid, mis nõuavad, et õpilased töötaksid meeskonnana. Milliseid koostööd nõudvaid ülesandeid või projekte nad peaksid täitma?”
“Kujutame ette, et klassis on punktisüsteem. Kuidas õpilased saaksid punkte teenida? Milliseid tegevusi või käitumisi võiks premeerida?”
Näiteid käsklustest, mis aitavad ülesandeid kohandada HEV õpilastele (klõpsa!)
Keerukate ülesannete lihtsustamine
“Kohanda järgmine ülesanne HEV õpilasele. Tee ülesanne lühemaks ja lihtsamaks, lisa täpsed juhised ning näide, kuidas ülesannet lahendada. Algne ülesanne: [sisesta ülesanne].”
Keeruka teksti lihtsustamine
“Lihtsusta järgmine tekst HEV õpilastele sobivaks, kasutades lihtsamaid sõnu, lühemaid lauseid ja selget ülesehitust. Lisa vajadusel lihtsad näited ja pildimaterjalide soovitused. Tekst: [sisesta tekst].”
Interaktiivsete harjutuste loomine
“Loo HEV õpilastele sobiv interaktiivne harjutus teemal [sisesta teema]. Harjutus peaks olema mänguline ja keskenduma positiivsele tagasisidele. Kasuta lihtsat keelt ja selgeid juhiseid.”
Individuaalse õppeplaani kohandamine
“Kohanda järgmine õppeplaan õpilasele, kellel on [nt lugemisraskused, tähelepanuprobleemid, motoorikaprobleemid]. Lisa lihtsad sammud, korduvad harjutused ja selged juhised. Õppeplaan: [sisesta plaan].”
Tagasiside mudeli loomine
“Loo lihtne ja visuaalne tagasiside mudel HEV õpilastele, et hinnata nende edusamme. Kasuta skaala asemel piltlikke sümboleid (nt päike = väga hea, pilv = harjutame veel). Tagasiside peaks olema seotud järgmise teemaga: [sisesta teema].”
Õppematerjal mitmele tasemele.
“Kohanda järgnev õppematerjal mitmel tasemel HEV õpilastele. Loo kolm versiooni: 1) väga lihtne, kus on üks ülesanne, 2) keskmise raskusega, kus on kaks etappi, 3) veidi keerulisem, kuid siiski juhenditega toetatud. Algne materjal: [sisesta materjal].”
Eetilised ja moraalsed kaalutlused
Tervishoid
Tehisintellekti riskid ja võimalused tulevad selgelt esile tervishoius. Tehisintellekti rakendamine on juba oluliselt parandanud haiguste varajast avastamist, loonud uusi ravivõimalusi, ja see võib aidata leevendada personalipuudust tervishoiu- ja hoolekandesektoris. Sektoris tuleb tegeleda ka eetiliste probleemidega nagu isiklike terviseandmete kaitse ja inimaju-arvuti liidestega suhestumise küsimused. Need teemad mõjutavad otseselt nii terviseasutuste administratiivset personali, arste, kui ka patsiente.
Kultuur
Tehisintellekt mõjutab oluliselt seda, kuidas me „toodame” kultuuri, kui palju tarbijad maksavad kultuuri tarbimise eest ning kuidas kunstnikud oma tööst ära elavad. Algoritmiline sisu kureerimine ja filtreerimine mõjutab juba praegu meie kultuuritarbimist, kujundades näiteks seda, millist muusikat me kuulame või milliseid postitusi sotsiaalmeedias näeme.
Sooküsimused
Tehisintellektisüsteemide rakendamine võib luua või võimendada soolist kallutatust. Näiteks tõlketarkvara kasutamisel võib tekkida olukord, kus ühe keele sooneutraalne mõiste tõlgitakse teises keeles sootunnusega sõnaks või vastupidi (näiteks eesti
keeles ettekandja inglise keeles sõnaks waitress).
Ettevõtted erialadel, kus töötab rohkem mehi kui naisi, võivad värbamisel taastoota kallutatust, kui nendes protsessides kasutatakse andmebaase, kus on rohkem mehi. Selle soovituse oluline põhimõte on minimeerida ja vältida diskrimineerivate või kallutatud rakenduste ja tulemuste tugevdamist või levitamist tehisintellektisüsteemide kogu elutsükli vältel.
Haridus ja teadus
Koolid ja koolivälised õpikeskkonnad on ülimalt olulised tehisintellekti eetikat puudutava teadlikkuse edendamisel, et aidata kaasa digitaalse lõhe vähendamisele. Soovituses käsitletakse haridussüsteemi kui võtmevaldkonda nii laste kui ka täiskasvanute tehisintellekti-alase kirjaoskuse arendamisel, mis hõlmab tehnoloogilisi ja eetilisi aspekte. Samas kaasnevad rakenduste, näiteks e-õppe kasutamisega koolides omad eetilised dilemmad; muu hulgas peaks õpilaste isikuandmete
kasutamine vastama kehtivale isikuandmete kaitse standardile.
Keskkond ja ökosüsteemid
Tehisintellekti rakendamine aitab juba praegu kaasa keskkonna kaitsmisele. Näiteks kasutatakse seda bioloogilise mitmekesisuse jälgimiseks ja toetamiseks drooni- ja satelliidifotode analüüsi abil. Samas võivad tehisintellektisüsteemid keskkonnale ka negatiivset mõju avaldada, näiteks suurte tehisintellektisüsteemide arendamise ja tööshoidmise märkimisväärse energiavajadus tõttu.
Allikas
UNESCO. (2024). UNESCO soovitus tehisintellekti eetika kohta: kujundades meie ühiskondade tulevikku
28.11.2024 veebiseminaril soovitatud tööriistad
Padlet
Saab luua luua õppetööde tahvleid, jagada õppematerjale, korraldada arutelusid ja koguda õpilaste tagasisidet.
Character.ai
Saab luua virtuaalseid vestluskaaslasi, kes aitavad õpilastel harjutada keeli või arendada sotsiaalseid oskusi.
Mizou
Õpetaja poolt sisestatud tingimustega vestlusrobotid, millega õpilased saavad jutustada. Näiteks komade õppimise juturobot, millega vesteldes antakse õpilasele komadele keskenduvaid küsimusi ja käsklusi. Asendab klassikalisi ülesandeid.
Gamma
Looge professionaalse välimusega esitlusmaterjale.
Moises.ai
Muusikaõpetajad saavad kasutada Moises.ai-d, et luua kohandatud harjutusmaterjale, eemaldades näiteks laulu või teatud instrumendi, et õpilased saaksid harjutada teiste instrumentidega.
Napkin
Õpetajad saavad kasutada Napkin.ai-d, et luua visuaalseid esitlusi, infograafikuid ja muid visuaalseid materjale, mis aitavad õpilastel teavet paremini mõista.
Notion
Õpetajad saavad kasutada Notionit, et korraldada õppetööd, hallata õpilaste andmeid ja teha koostööd kolleegidega.
Diffit
Õpetajad saavad kasutada Diffitit, et luua erinevaid õppevahendeid.
Twee
Õpetajad saavad kasutada Tweed, et luua harivaid ja kaasahaaravaid lugusid või mänge, mis aitavad õpilastel õppida läbi mängu.
Wonderslides
Õpetajad saavad kasutada Wonderslide’i, et luua kiiresti ja lihtsalt kauneid esitlusi, mis aitavad õpilastel teavet paremini mõista.