• APPI!
    • Mõisted
    • Tehisintellekt
      • Kuidas AI-ga loodut ära tunda?
    • Soorollid
      • Kuidas meediapädevusi sooteadlikult õpetada?
    • Slängisõnastik
  • Materjalid
    • Õpetajale
    • Õpilasele
      • Ideesadu!
    • Lapsevanemale
    • Muuseumipedagoogile
  • Meist
    • Teadus
    • Projektid
    • Blogi
  • Koolitused
Konkurss

Propaganda ja kognitiivsed nihked

Eesmärk on arendada õpilaste kriitilist mõtlemist ja teadlikkust propagandatehnikatest ning kognitiivsetest nihetest. Õpilased õpivad tuvastama ja analüüsima, kuidas propagandat kasutatakse inimeste käitumise ja mõtlemise mõjutamiseks.

Sihtgrupp: gümnaasium

Kestus: 45 minutit.

Ülesanne:

  1. Valige 5 propagandatehnikat:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda_techniques
  2. Millised kognitiivsed nihkeid märkate nendes konkreetsetes tehnikates? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Cognitive_bias_codex_en.svg
  3. Tooge hiljutine näide, kus te sellist propagandavõtet olete märganud.

Autor: Maria Murumaa-Mengel, maria.murumaa@ut.ee

PropagandavõteKasutatud kognitiivne niheNäide hiljutisest ajast
Fear (hirmutaktika)Availability heuristic (kättesaadavuse heuristika)Poliitilised kampaaniad, mis rõhutavad terrorirünnakute ohtu.
Glittering Generalities (sädelevad üldistused)

Halo effect (haloefekt)Reklaamid, mis seostavad tooteid sõnadega nagu “vabadus” või “turvalisus”.
Bandwagon (karjamentaliteet)In-group bias (grupisisene kallutatus)Sotsiaalmeediakampaaniad, mis rõhutavad, et “kõik teevad seda”.

Näide täidetud tabelist.

Kuhu edasi?

Materjalid
Õpetajale
Õpilasele
  • APPI!
    • Mõisted
    • Tehisintellekt
      • Kuidas AI-ga loodut ära tunda?
    • Soorollid
      • Kuidas meediapädevusi sooteadlikult õpetada?
    • Slängisõnastik
  • Materjalid
    • Õpetajale
    • Õpilasele
      • Ideesadu!
    • Lapsevanemale
    • Muuseumipedagoogile
  • Meist
    • Teadus
    • Projektid
    • Blogi
  • Koolitused