Meediakirjaoskus

Kas oled meediamaailma ekspert? Proovi järele!

 

See test on suunatud 16-aastastele ja vanematele ning pakub võimalust testida oma meediaalaseid teadmisi. Testis on kokku enam kui 60 küsimust, millest ühel mängukorral esitatakse viis küsimust.  Vastused koos selgitustega saad teada kohe pärast testi lõppu. Allolev tabel aitab sul testis paremini orienteeruda ja pakub kasulikke näpunäiteid.

 

Meediakirjaoskusi arendava mängu koostasid Tartu Ülikooli ajakirjandustudengid Kathleen Loss, Laura Jõgar, Margus Vahter ja Roman Valt erialaoskuste jätkukursusel.

1 / 5

Kliki artikli lingile ja määra selle liik

Pokkerituristid toovad Eestisse miljoneid eurosid

2 / 5

3 / 5

Kasuta oma „stalkimisoskusi“ ja guugeldamist ning kontrolli väite õigsust: 2024. aasta Euroopa Parlamendi valimistel Eestis loeti kokku enam kui 380 000 häält.

4 / 5

Kasuta oma „stalkimisoskusi“ ja guugeldamist ning kontrolli väite õigsust: Itaalias asuv Pisa torn on maapinnast kõrgem kui Eesti Pikk Hermann.

5 / 5

Kas see pilt on päris või tehisintellekti loodud?

0%

ENNE TESTI

Siin on kokkuvõttev tabel, mis aitab sul olla edukas mängija.

Ajakirjanduses on uudis, arvamus ja sisuturundus kolm erinevat žanri, mida eristavad peamiselt sisu eesmärk, kirjutamisstiil ja toon.

TunnusUudisArvamusSisuturundus / Sponsoreeritud sisu
TuvastamineIlmub rubriigis nagu “uudised”, “Eesti”.Märgitud kui “arvamus”, “kolumn”.Märgitud kui “sisuturundus”, “reklaam”.
EesmärkObjektiivne informeerimine.Autori isiklik seisukoht või analüüs.Toote/teenuse reklaamimine.
Autori kohaloluAutor jääb neutraalseks.Autor väljendab oma arvamust.Autorina märgitud rahastaja või bränd.
AllikadMitu allikat,  erinevad vaated.Võib toetuda vaid autori vaatenurgale.Kasutab rahastaja valitud allikaid.
StruktuurVastab küsimustele: kes, mida, millal jne.Vabam, keskendub arvamusele.Suunatud toote/teenuse tutvustamisele.
SisuKontrollitud faktid, erinevad vaated.Subjektiivne, autori tõlgendused.Reklaam, tundub informatiivne, eesmärk on müüa.
FaktidFookus kontrollitud faktidel.Rohkem rõhku arvamusel kui faktidel.Keskendub toote positiivsetele omadustele.
ToonNeutraalne ja objektiivne.Subjektiivne ja isiklik.Positiivne, reklaamiv.
Vastutus sisu õigsuse eestPeab kajastama kontrollitavat ja erinevaid osapooli kaasavaid allikaid.Subjektiivne, kuid ei tohi sisaldada valeinfot.Peab järgima reklaamiseadusi.
Toimetamine ja kontrollToimetus kontrollib väiteid.Arvamus põhineb autori seisukohtadel.Toimetatud vastavalt rahastaja soovile.

Kapiprojekti juhtumiuuring