Sobiv vanus: 58-aastased lapsed

PAROOLIDE MÄNG

Eesmärk on tutvustada paroolide eesmärki.

  • Lapsed istuvad eelmises tegevuses valitud emotikonidel.
  • Esitage paroolidega seotud küsimusi, näiteks: „Mis on parool?“,
    „Milleks meile parooli vaja on?“, „Kelle arvates on parool O-O-O-O väga hea?“, „Kelle arvates tohib sõbrale oma parooli öelda?“ jne.
  • Kui laps teab vastust, siis peab ta kellegagi kohe ära vahetama. Kui ei tea, jääb oma kohale istuma. Keegi välja ei lange.
  • Pärast igakordset kohtade vahetamist lubage lastel küsimusele
    vastata ja arvamust avaldada.

Ärge unustage ka ise kaasa mängida!

Sobiv vanus: 58-aastased lapsed

KAS NÕUSTUD VÄITEGA?

Eesmärk on õpitud teadmisi kontrollida.

  1. Kinnitage õue erinevatesse kohtadesse punased, oranžid ja rohelised paberid.
  2. Hakake ükshaaval ütlema väiteid, mille üle eelmistes mängudes arutlesite.
  3. Kui laps on väitega nõus, otsib ta ruttu õuest rohelise paberi ja jookseb selle ette. Kui ta vastaks “Nii ja naa”, jookseb oranži paberi juurde ning punase ette siis, kui ta väitega ei nõustu.
Väited (klõpsa!)

1. Parool, turvakood, salasõna tähendavad sama asja ja nende eesmärk on meie isiklikke asju, näiteks pilte telefonis, kaitsta
(õige vastus: roheline)

2. Parool võib olla nii uksel, šeifil kui nutitelefonil
(õige vastus: roheline)

3. Parooli tohib oma parimale sõbrale jagada
(õige vastus: punane. Võiks lastelt küsida, mitu parimat sõpra neil on ja kui kõik nad teavad parooli, kas see enam on saladus ja turvaline või mitte. Lapsed võiksid oma versioone pakkuda, mis võib juhtuda, kui sõber lapse telefoni pääseb või parooli järgmisele sõbrale edasi räägib. Nii saavad lapsed üksteise lugudest ja mõttekäikudest õppida.)

4. Kui mu telefon mänguväljakule jääb, siis parool seda küll ei kaitse
(õige vastus: oranž, sest oleneb parooli tugevusest. Siin võiks võtta hetke ja meelde tuletada “Pille ja Jaagu” näidendit ning seda, milline parool sellisel juhul meid kaitseb ja millisest pole eriti kasu)

5. Parool on nagu hambahari
(õige vastus: roheline, sest nii nagu hambahari on isiklik ja seda teistega ei jagata, ei tohi ka parooli jagada. Võib lastega edasi arutleda ja seoseid luua, mis on veel niivõrd isiklik nagu hambahari ja parool, et seda teistega ei tohiks ega tahakski jagada.)

6. Laste kord väiteid öelda!

Sobiv vanus: 58-aastased lapsed

ONLINE-MÄNGUDE AARDEJAHT

Eesmärk on õpetada, miks online-mängud võivad sõltuvust tekitada ja kuidas lastega mängudes manipuleeritakse.

Peitkeõue ära neli pilti (klõpsa!). Iga pildi all vasakul nurgas on kirjas, kuhu see peita tuleb ja tagumisel poolel vihje, kust järgmist pilti leida võib.

  • Peidukohad: aken, uks, tooli all ja õpetaja käes (vajadusel kohandage vastavalt oma õuealale!)
  • Õpetajat abistab prinditav aardejahi koondvaade (klõpsa!), kus on kirjas kõik manipulatiivsed võtted, mille üle hakkate lastega arutlema.

Hakake lastega pilte otsima. Kui leiate ühe pildi, siis rääkige sealsamas, millist manipulatiivset võtet see pilt näitlikustab. Iga pildi juures luba lastel oma kogemusi jagada. Kas nad on mingis mängus sama kogenud? Millises? Mida nad siis tegid?

Manipulatiivsed võtted (klõpsa!)
Sobiv vanus: 911-aastased lapsed

VALEINFO ÜMBERPÖÖRAMISE MÄNG

Eesmärk on kinnistada just õpitud valeinfo tunnuseid.

Valmistage ette viis erinevat valeinfo tunnuseid meelde tuletavat paberit ja printige need nii palju, et igale lapsele jaguks üks paber.

Paberi teine pool jätke tühjaks.

  1. Jagage õpilased kahte võistkonda nii, et ühed peavad valeinfot levitama ja teised seda ümber pöörama.
  2. Laotage paberid ruumi põrandale laiali, korrates samal ajal valeinfo peamised tunnused üle.
  3. Lapsed jooksevad ringi ja keeravad viie minuti jooksul pabereid endale kasuliku poole peale. Taustaks võib käia ka muusika.
  4. Mäng lõppeb, kui õpetaja loeb: „5, 4, 3, 2, 1, stopp, kõik tõstavad käed üles!“

Kui Teil on õppetegevuste kohta küsimusi või kommentaare, kirjutage palun inger.klesment@ut.ee