Meediateemasid saab lõimida iga õppeainega
Maria Murumaa-Mengel
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meediauuringute kaasprofessor
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt Õpetajate Lehes, 22. oktoobril 2024.
Laste ja noorte ööpäevase (digi)meediakasutuse maht hakkab vaikselt lähenema kahekohalisele tundide arvule ja see tähendab, et aina enam läheb tarvis laiu digieluoskusi ja -teadmisi.
Alanud õppeaastast on Eesti õppekavade muudatuste tuules pandud suured ootused õpetajatele, digi- ja meediapädevused on aina tihedamalt õppekavasse põimitud. Siin on alustuseks kaheksa hästi konkreetset ideed, kuidas (digi)meediapädevusi oma õppeainega huvitavalt põimida. Rohkem ideid leiate Tartu Ülikooli teemalehelt meedia.ut.ee/loiming/.
Meediapädevusi arendavate tegevuste kaasamine oma õppeainesse ei ole põnev vaid õppijale, vaid sageli ka õpetajale – on see ju loov võimalus piiluda teistsuguse meediageneratsiooni maailma ning vaadata ka oma ainele veidi teise nurga alt.
Meedia + keemia. Suurepäraseid näiteid nende kahe kokku kudumisest leiab keemiaõpetaja Joana Jõgela tegemistest. Näiteks võib paluda õpilastel kirjeldada keemilisi reaktsioone mingile sotsiaalmeediažanrile omases audiovisuaalses keeles – mis juhtuks, kui Kaalium teeks GRWM-i
(žanr, mille käigus sisulooja räägib näiteks väljaminemiseks valmistudes ja meiki tehes otse kaamerasse) ja piserdaks oma nägu veega?
Meedia + liikumisõpetus. TikToki üks populaarsemaid sisutüüpe on tantsuvideod. Miks mitte kasutada neid tunni alguses soojenduseks, tantsides koos parajasti ringlevaid populaarsemaid lühitantse? Lisaks saab liikumisõpetuses vaadelda koos sotsiaalmeediast pärit terviseinfot, seda kontrollida, otsida välja kodu- ja välismaiseid ekspert-sisuloojaid, olgu need siis usaldusväärsed arstid, toitumisteadlased või eratreenerid.
Meedia + bioloogia. Võib keskenduda eri loomade meediakuvandile. Millistena esitletakse meile meedias sipelgaid, haisid, hunte, kaheksajalgu? Mis on tavaliselt pildil? Millist infot on pealkirjas rõhutatud? Millele meediakuvand keskendub? Kas see kuvand on õiglane? Aga võib ka otsida koos välja elusloodusega seotud müüdid ja valeinfo ning püüda seda eri allikatega kummutada: et inimesed söövad elu jooksul kaheksa ämblikku, et jaanalinnud pistavad ohu lähenedes pea liiva alla jne. Puha väärinfo!
Loe edasi
Meedia + matemaatika. Kriitilise pilguga on võimalik vaadelda (sotsiaal)meedias kasutatud infograafikuid ja arutleda selle üle, kuidas oleks arvandmeid mõistlik esitada, ning proovida seda ise paremini teha. Alusandmeteks võivad olla ka näiteks õppijate enda nutitelefonidest pärit kasutusaktiivsuse andmed. Kuna tänapäeva sotsiaalmeedia on suuresti üles ehitatud meetrikale (reach, reaktsioonid, ROI jne), siis on lihtne näidata, kuidas matemaatika aitab sisuloomet mõista ja planeerida.
Meedia + eesti keel. Kes ei oleks sotsiaalmeedias näinud täiesti uskumatult vigases emakeeles kirjutatud netikommentaare! Teeme need koos õpilastega korda ja veel parem, kui õpilased ise alusmaterjali koguvad. Viljakas pinnas selliseks materjaliks on sotsiaalmeediapostituste või meediaväljaannete kommentaariumid ning kogukonnagrupid. Sama ülesandeloogikat võib kasutada võõrkeeletundides.
Meedia + kirjandus. Õpilased võivad grupitööna luua mõne kirjaniku sotsiaalmeediakonto – mõelda võib paljudele nüanssidele. Mida ta postitaks? Millises stiilis? Mida jagaks? Kellega sõber oleks? Milliseid brände hindaks, kellega koostööd teeks? Et mõista, kuidas kirjanduses (aga ka videomängudes) maailma ehitatakse, võib õpilasi suunata spetsialiseerunud foorumitesse, nagu nt worldbuilding.stackexchange.com/.
Meedia + ajalugu. Ehkki iga põlvkond tajub oma probleeme ja teemasid täiesti enneolematu ning unikaalsena, ei ole tegelikult midagi uut päikese all. Digitaalarhiivis Digar saab otsida välja vanu ajalehti ja ajakirju ning näha, kuidas meedia toonast elu kajastas. Võib otsida konkreetse ajaloosündmuse kohta, aga keskenduda ka tänapäevastele probleemidele, nagu näiteks perekonnadraamade lahkamine meedias (lahutusest teada andmine elu24 kaudu vs. kuulutused stiilis „teatan, et mu naene ei ole enam mu naene“), klõpsulõks-pealkirjad, poliitilised kemplused jne.
Meedia + muusika, kunst ja käsitöö. Õpilane saab kätt proovida AI-muusikaloome tööriistadega või uurida Spotify kui muusikaäri platvormi kohta – kuidas see on mõjutanud muusikamaailma, mida arvavad sellest muusikud jne. Sotsiaalmeediast leiab tohututes kogustes kunstilise eneseväljenduse kohta käivat sisu, mida õpilased saavad kasutada inspiratsiooniks või imiteerimiseks. Kokandusvaldkonnas on palju juhendvideoid ja suunamudijaid, näiteks Eesti üks muhedamaid kokandusjuutuubereid on üle 70-aastane Arvo Kassin.
Vandenõuteooriad ja noored
Oksana Belova-Dalton, PhD
Tartu Ülikooli Skytte poliitikauuringute instituudi teadur
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt noortevaldkonna ajakirjas Mihus, 15. mai 2024.
Mis on vandenõuteooria?
Ühiskonnale on iseloomulik arusaam, et keerulised ajaloolised või poliitilised sündmused, eriti kui võimulolijad või teadlased ei oska neile otsest seletust anda, on salajaste vandenõude tulemus (Farinelli, 2021). Vandenõuteooria puhul on tegemist „veendumusega, et teatavaid sündmusi või olukordi kontrollivad kulisside taga halba soovivad võimsad jõud“ (Euroopa Komisjon, 2021).
Vandenõuteooriad on iidne ja üleilmne nähtus, mis mõjutab peaaegu kõiki inimtegevuse valdkondi, näiteks
- valitsus (süvariik, uus maailmakord ehk loodav totalitaarne maailmavalitsus);
- tervishoid (vaktsiin kui mürk, HIVi, Ebola, Covid-19 jt viiruste tahtlik levitamine);
- valelipu operatsioonid (USA kaksiktornide rünnakud USA valitsuse sisetööna);
- kuulsuste tapmised (printsess Diana, John F. Kennedy, Hitler jt – kes nad mõrvas või et nad on veel elus);
- antikristus (Hitler, Mussolini, Obama jt – nad tulid maailma valitsema);
- katoliiklusevastasus (Vatikan käskis tappa Kennedy jt);
- islamivastasus (veendumus, et Obama on varjatud moslem, kes pidi andma presidendivannet käega koraanil);
- valgenahaliste genotsiid (Euraabia ehk suur asendamine – globalistide tahe asendada Euroopa valgenahalisi araablaste ja moslemitega);
- mustanahaliste genotsiid (veendumus, et Aafrikasse imporditud Nike tossude tald sisaldab mürki, et hävitada nende kandjaid).
Vandenõuteooriad meelitavad inimesi, kuna pakuvad lihtsaid selgitusi keerulistele nähtustele ja eeldavad kontrolli muidu kaootilises maailmas (Dulaney, 2020). Vandenõuteooriad ei ole alati loogilised ega vasta kõigile küsimustele. Pigem leitakse ametlikes käsitlustes vigu või lünki ja tõstatatakse küsimusi. Seda võetakse iseenesestmõistetavana, kuna küsimuste tõstatajal ei saagi olla ammendavat siseteavet, mis on üksnes võimulolijatel, kuid vandenõuteoreetiku võit on saavutatud, kui küsimused jäävad vastuseta. (Uibu, 2016)
Cassami (2021) kohaselt „ei ole tähtis see, kas vandenõuteooria vastab tõele, vaid see, kas see on ahvatlev“. Kui vandenõuteooria on ahvatlev viis desinformatsiooni ja võltsuudiste levitamiseks õilsa missiooniga, mis on pühendatud varjatud plaani ja varjatud kohutavate sündmuste taga oleva nähtamatu käe paljastamisele, siis võib vandenõuteoreetikut määratleda kangelasena, kes toob valgust ja selgust. Sellist kangelaslikkust võib tahta ka noor, kes tunneb vajadust eristuda ja seetõttu teha midagi enneolematut.
Loe edasi
Vandenõuteooria tunnused
Mis eristab vandenõuteooriat näiteks vandenõuhüpoteesist, mis vihjab salaplaanile ilma igasuguse seletuseta? Järgmised tunnused iseloomustavad nii-öelda täisväärtuslikku vandenõuteooriat:
- eeldatav salaplaan mõjutada maailma, et saada kasumit, rikkuda kellegi võimalusi, saada võimu, muuta ajaloo kulgu vms – saavutada väikese salarühmana konkreetset tulemust, mille mõju on mastaapne;
- salajane rühm vandenõulasi, kes varjavad tõde; tavaliselt eliit, kelle eesmärk on kasutada tavainimesi oma huvides ära; see saab samuti olla organisatsioon või nende võrk, mis infiltreerib ja mõjutab valitsust, äri, teadlasi, meediat jne;
- vandenõuteooriat toetavad tõendid, mis ei tööta omaette, vaid ainult kogumis, kindlaks peetud tõe kontekstis. Tõendeid on vandenõuteooriates tavaliselt hulganisti ja nende suhtes kriitilist mõtlemist ei rakendata;
- peab esinema teooria ehk raamistik maailma mõistmiseks. See raamistik püüab võidelda ametliku narratiiviga, mille alternatiiv on vandenõuteooria ise, ning tõlgendada ja seletada tõsiasju teistmoodi, pakkudes vastust küsimustele „kuidas“ ja „miks“. Mõned vandenõuteooriad on tegelikkusest niivõrd lahutatud, et need on aktiivselt vastuolus kõigega, mida maailmast teame (nt Marsil on orjade kolooniad ja Kuu peal on natsid). Vastuolulist infot saab alati millegagi ümber lükata, kasvõi sellega, et kritiseerijad on ise vandenõulased;
- maailma mustvalge jagamine heaks ja halvaks, rühmasiseseks ja -väliseks, tugevdades erilisuse tunnet, mis tuleneb juurdepääsust siseteadmistele;
- inimeste ja inimrühmade süüdistamine;
- propageeritakse osaliselt ajaloolisi tõsiasju ja konstrueeritud lugusid, tekitades segu, mille koostisosi on keeruline eristada;
- ekslik osutamine sellele, et miski ei ole juhuslik ja kokkusattumuslik ning et miski ei ole nii, nagu paistab, ja kõik on omavahel seotud, ehk et tegemist ei saa olla keeruliste ühiskondlike tegurite kokkulangemise, vaid üksnes salajase rühma manipulatsioonidega;
- kiireloomulisuse tunde tekitamine ehk et õige asja eest võitlemisel on ägenemine vandenõuteooriate olemusse sisse ehitatud (Euroopa Komisjon, 2021; Farinelli, 2021; Phillis & Elledge, 2021).
Vandenõuteooriad ja meie ühiskond
Eesti ühiskonnas usutakse vandenõuteooriaid nagu teisteski ühiskondades. Meil on elusad inimesed (ingl sovereign citizens), kes usuvad, et Eesti Vabariigil ei ole nende suhtes mistahes õigusi alates hetkest, kui nad ennast elusateks inimesteks kuulutavad, lamemaalased, suure asendamise, uue maailmakorra ja teiste vandenõuteooriate toetajad. Koroonapandeemia ajal nende inimeste hulk kasvas ja vandenõuteoreetikute hääl hakkas kõlama valjemini (Belova-Dalton, 2021; Belova-Dalton, 2022; Belova-Dalton, 2022a).
Siiski ei saa öelda, et sõna „vandenõuteooria“ kasutatakse meie ühiskonnas alati õigesti, kui võtta aluseks eespool toodud tunnused. Kui inimene ütleb, et kardab vaktsineerida tervislikel põhjustel, siis pole ta automaatselt vandenõuteoreetik. Samuti, kui inimene ütleb, et tema meelest tuleks sisserännet rangemalt kontrollida, ei ole ta kohe paremäärmuslane ega suure asendamise vandenõuteooria toetaja. Selline sildistamine justkui põhjendab inimese arutelust väljaarvamist, kuna kõik tema edasised väited ja arvamused olevat ettearvatavad ning eos valeks tunnistatud.
Vandenõuteooriad ja kriitiline mõtlemine
Vandenõuteooriad algavad katsega seletada tegelikkust puudulike tõendite põhjal, kuid need arenevad ja jäävad alles, kuna täidavad mõnda meie vajadust: suurendada võimu, tõrjuda süüdistusi, anda maailmale tähendus või hoopis omistada kellelegi süüd. Mõnikord vastavad vandenõuteooriad ka tõele, kuid tihtilugu lähevad need mingi sündmuse seletamisel tegelikkusest nii kaugele, et muudavad tugevalt oma toetajate mõttemaailma.
Peale selle aitab vandenõuteoreetiline mõtlemine tajuda oma kriitilise mõtlemise ja seoste loomise võimet tõe devalveerumise ajal, mil teavet ja selle pakkujaid on internetis väga palju (Sobak, 2020). Siiski on vandenõukultuurile iseloomulik see, kui iseseisev kriitiline mõtlemine radikaliseerub, kuna usutakse, et ei valeta üksikud, vaid kõik poliitikud, ajakirjanikud, ametnikud, arstid, kooliõpetajad jne. Uibu sõnul „toidab usaldamatust võimulolijate elitaarsus ning eri ühiskonnarühmade lahku kasvamine, mis võimendub läbi sotsiaalmeedia“ (Uibu, 2016).
On olnud vandenõuteooriaid, mis hiljem on osutunud tõeks, nagu see, et Küprose valitsus müüs kurjategijatele Euroopa Liidu passe ja et USA keskluureagentuur korraldas mõistuskontrolli katseid, aga tasub oma kriitilist mõtlemist rakendades hoiduda radikaliseerumisest ning politseirolli ülevõtmisest. Kui keegi Eestis salasepitseb kuritegevust, siis on PPA ja KAPO töö nad tuvastada, ka enda ridadest, ning esitada kohtule ammendavad tõendid nõuetekohaseks kohtumenetluseks.
Millega arvestada vandenõuteooriate maailmas navigeerides?
Vandenõuteooriate maailmas navigeerides tuleks säilitada rahu – kõike ei saagi teada. Ka koroonapandeemia õpetas, et mõnikord ei tulegi vastused kohe ja ammendavalt, mistõttu võib ajutine ebakindlus olla vältimatu. Samal ajal on teabe töötlemisel oluline refleksioon – miks kaldun nõustuma ühte liiki või kallakuga teabega? Peale selle tuleks arvestada, et inimajule on omased kognitiivsed mehhanismid, mis mõnevõrra soodustavad vandenõuteoreetilist mõtlemist (Brotherton, 2013). Need tajuvead ehk kallutatused on järgmised:
- vajadus kontrolli järele (kui inimesel ei ole oma elu üle kontrolli, võib ta seda kompenseerida usuga võimsatesse vaenlastesse, kes kontrollivad tema elu mõnda aspekti);
- mustri leidmine (seoste tekitamine ja mustrite leidmine aitab mõtestada maailma, tehes seda ka alateadlikult ja seostades mõnikord seosetuid sündmusi);
- tahtlikkuse eelarvamus (kalduvus eeldada, et asjad juhtuvad alati kavatsuse tõttu ning et mustritel on tähendus, kavatsus ja voli);
- proportsionaalsuse kallutatus (kalduvus eeldada, et sündmuse ulatus langeb kokku selle põhjusega);
- kinnituseelarvamus (kalduvus otsida tõendeid, mis sobivad sellega, mida inimene juba usub, eirates vastupidist);
- eneseõigustamise kallutatus (võime luua narratiiv, mille järgi oligi meie käitumine asjaomases olukorras ainuõige);
- tagantjärele tarkuse kallutatus (kalduvus lugeda ajalugu tagurpidi ning tajuda olemuslikult ebakindlaid sündmusi paratamatute ja seega ennustavamatena, kui need tegelikult olid).
Juba ürginimeste aju toimis niimoodi, et tagada nende ellujäämine. Nüüd aga soodustavad need mehhanismid uskumusi, mis võivad olla vägagi kaugel tegelikkusest. (Phillis & Elledge, 2021)
Kas vandenõuteooriatesse uskumine on ohutu?
Ka noored võivad arvata, et usk vandenõuteooriasse kuulub sõna- ja usuvabaduse alla. Siiski on vandeteooriasse uskumine tihti nagu jäneseurg: kui hakatakse uskuma ühte vandenõuteooriat, siis suurendab see tõenäosust uskuda ka iga järgmist vandenõuteooriat. Peale selle kütab vandenõuteooriasse uskumine kaudselt üles antisemitismi, kuna enamik vandenõuteooriaid taandub Siioni tarkade protokollidele (fabritseeritud dokument, mille kohaselt kavatsevad juudid maailma domineerida) kui oma alustalale, mis seletavat kõike maailmas toimuvat. Mõnevõrra ohtlikumaks muutub olukord, kui pere ei vii oma last arsti juurde vaktsineerima või toob lapsi ilmale kodus ega saada neid kunagi kooli ega arsti juurde, kuna riigi suhtes ollakse äärmiselt usaldamatud, nagu seda teevad elusate inimeste äärmuslikud esindajad. Ka igas äärmuslikus ideoloogias on vandenõuteooriatel oluline roll, näiteks Siioni tarkade protokollid on osa nii vasak-, parem- kui ka islamiäärmuslikest ideoloogiatest. Breiviku, Tarranti ja paljude teiste paremäärmuslikke terrorirünnakuid ajendas suure asendamise vandenõuteooria.
Haavatavus vandenõuteooriate suhtes ja noored
Miks üks inimene võib olla vandenõuteooriatele altim kui teine, on keeruline öelda, kuid vandenõuteooriate leviku suhtes haavatavad isikud on need, kes kannatavad ebasoodsate sotsiaal-majanduslike elutingimuste, isolatsiooni ja ebakindluse all, kuna sellised teooriad võivad seletada keerulisi sündmusi nende olukorras ning pakkuda inimestele rahu ja kohest leevendust (Farinelli, 2021). Freemani ja Bentalli (2017) kohaselt on teguriks marginaliseerumise, vaesuse, ebasoodsate lapsepõlvekogemuste, kontrolli puudumise, madala enesehinnangu ja ebaõnne kontekst. Veel võivad noored olla vandenõuteooriate suhtes haavatavad, kuna nad ei ole leidnud endale ühiskonnas kohta ja vajavad kuuluvustunnet, mida vandenõuteooriate arutamine muu hulgas klassikaaslaste või sõpradega võib tekitada. Samuti võib noortel esineda maksimalistlikku mustvalget maailmavaadet, mis on iseloomulik ka vandenõuteooriatele. Noorte murdeiga on unikaalne aeg, kuna siis võetakse kuulda pigem eakaaslasi ja sõpru, mitte vanemaid ja teisi pereliikmeid, ning see annab vandenõuteoreetikutele erilise võimaluse noori mõjutada.
Kui noor või muus vanuses inimene juba kindlalt usub ühte või mitut vandenõuteooriat, siis tema naeruvääristamise asemel tuleks soodustada avatud arutelu ja üksikasjalikke küsimusi teooria kohta, eriti kognitiivset dissonantsi tekitavaid küsimusi (nt miks nii salajane teave on YouTube’is kõigile kättesaadav). Empaatia aitab mõista, miks inimene seda usub, ning toetab inimest, kuna ta võib olla hirmunud ja raskustes. Tuleks kasutada eri allikaid ja fakte ning võimaluse korral kaasata neid, kes kunagi samasse teooriasse uskusid. Tegutseda tuleks sammhaaval, pannes inimese ennast analüüsima ja jättes aega järelemõtlemiseks (Euroopa Komisjon, 2021). Samal ajal on oluline meeles pidada, et vandenõuteooriatega võitlemine ei ole vääritimõistmise parandamine, vaid see on inimese pööramine, mis on võimatu sisemise tahteta (Elise Wang, 2019).
Viited
- Belova-Dalton, O. (2021). Spread of Fake News and Conspiracy Theories Leading to Potential Radicalisation During COVID-19 Pandemic: the Case of Telegram.ee. Proceedings of Estonian Academy of Security Sciences, 20, lk 175−214. https://digiriiul.sisekaitse.ee/handle/123456789/2840 (Kasutatud 09.05.2024).
- Belova-Dalton, O. (2022). Covid-19 ajal levitatavad vandenõuteooriad ning nende roll inimeste võimalikus radikaliseerumises Eestis ja mujal maailmas. https://digiriiul.sisekaitse.ee/handle/123456789/2854 (Kasutatud 09.05.2024).
- Belova-Dalton, O. (2022a). COVID-19 pandeemiast ja infodeemiast tingitud väljakutsed Terviseametile, Politsei- ja Piirivalveametile ning Riigikantselei strateegilisele kommunikatsioonile. https://digiriiul.sisekaitse.ee/handle/123456789/2868 (Kasutatud 09.05.2024).
- Brotherton, R., French, C. C., Pickering, A. D. (2013). Measuring Belief in Conspiracy Theories: The Generic Conspiracist Beliefs Scale. Frontiers in Psychology, 4 (2013). DOI:10.3389/fpsyg.2013.00279.
- Cassam, Q. (2021). Extremism is a state of mind: Beyond ideological extremism. https://iai.tv/articles/extremism-is-a-state-of-mind-auid-1882 (Kasutatud 09.05.2024).
- Dulaney, M. (2020). It can be hard to hear your mum thinks the Earth is flat. But saving a loved one from conspiracy theories is possible. ABC News, 5.12.2020. https://www.abc.net.au/news/2020-12-06/mum-thinks-the-earth-is-flat-saving-family-conspiracy-theories/12935984?utm_source=abc_news_web&utm_medium=content_shared&utm_content=link&utm_campaign=abc_news_web (Kasutatud 09.05.2024).
- Euroopa Komisjon (2021). Kuidas tunda ära vandenõuteooriaid? https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/fighting-disinformation/identifying-conspiracy-theories_et (Kasutatud 09.05.2024).
- Farinelli, F. (2021). Conspiracy theories and right-wing extremism – Insights and recommendations for P/CVE. Radicalisation Awareness Network. https://ec.europa.eu/home-affairs/networks/radicalisation-awareness-network-ran/ publications/conspiracy-theories-and-right-wing-extremism-insights-and-recommendations-pcve-2021_en (Kasutatud 09.05.2024).
- Freeman, D. & Bentall, R. P. (2017). The concomitants of conspiracy concerns. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 52(5): 595-604. DOI: 10.1007/s00127-017-1354-4.
- Phillis, T. & Elledge, J. (2021). Conspiracy: A Hiistory of Bxllocks Theories, and How Not to Fall For Them. London: Wildfire.
- Sobak, K. (2020). Telegram.ee lugejauuring: alternatiivmeedia väärtus ja uudisteajakirjanduse kriitika. http://dspace.ut.ee/handle/10062/67863?show=full&locale-attribute=et (Kasutatud 09.05.2024).
- Uibu, M. (2016). Telegram.ee – konspirituaalsuse maaletooja. https://kultuur.err.ee/313228/telegram-ee-konspirituaalsuse-maaletooja (Kasutatud 09.05.2024).
- Wang, E. (2010). Why some conspiracy theories just won’t die. TEDxDuke. https://www.youtube.com/watch?v=QjVNcAAf7pA (Kasutatud 09.05.2024).
Kuidas kaasata meediahariduses õpilasi?
Inger Klesment
Tartu Ülikooli meediapädevuse spetsialist
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt Õpetajate Lehes, 22. oktoobril 2024.
Enam kui 11 000 lapsega läbi viidud digiturvalisuse mängudes on jäänud selgelt kõlama, et lapsed otsivad internetimurede korral abi neilt, kes mõistavad laste internetikultuuri ega pisenda nende muresid.
Parima diginõu andjana nimetatakse sageli lapsevanemaid, noori sugulasi ja sõpru, tuues nende ühisosana välja, et „nad teavad, millest räägivad“. Kusjuures usalduse võitmiseks ei ole palju vaja – lapsed hindavad asjatundlikkust selle järgi, kas juhendaja oskab kasutada „õigeid“ sõnu, nagu näiteks skibidi, robux, v-bucks või brainrot.
Niisiis on loogiline, et just laste eakaaslased ja pisut vanemad kaasõpilased on potentsiaalselt ühed parimad internetieksperdid, keda laps võiks nõuandjana tahta. On nad ju käinud lähiminevikus läbi sarnase teekonna ja kolistanud samu ämbreid. Üksteiselt on palju õppida.
Sadades klassides korduvale mustrile tuginedes lõime Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudis koostöös Teliaga algatuse Digimentorid (veebileht meedia.ut.ee), mille keskne mõte on anda õpilastele võimalusi oma digitarkusi endast noorematele õpilastele ja kogukonnas madalate digipädevustega täiskasvanutele edasi õpetada. Seda saab teha näiteks iseseisva tööna, mängudena vahetunnis, suuremate projektide (nt sündmuste) ning isegi loov- ja uurimistöö raames.
Teiste õpetamisest võidavad ka vanemad õpilased, sest nooremate ette minemiseks tuleb oma teadmisi värskendada, kinnistada, nüüdisajastada ja vajadusel juurde õppida. Kokkulepetest kinni pidamine ja ehk isegi oma (mängulise) koolituskava kokku panemine arendab vastutustunnet, koostöö- ja juhendamisoskust ning empaatiat. Õpilased võivad leida teiste õpetamise kaudu uusi ideid, mida tulevikus edasi õppida.
Kuidas kaasata õpilased meediahariduse andmisesse? (Klõpsa!)
1. Digiturvalisuse mängud vahetundides. „Liikuma kutsuva kooli“ programmi mängujuhid saavad mängude repertuaari võtta ka digiturvalisust käsitlevad liikumismängud. Vahetunniks sobivaid digiturvalisuse mängude ja mängujuhtide juhendajate koolituste kohta leiate rohkem infot www.liikumakutsuvkool.ee veebilehelt.
2. Ettekanded klassides. Gustav Adolfi Gümnaasiumis on 1.–4. klassini eraldi digitunnid, kus üks ülesanne on esitluse tegemine nt kiusamise, liikumise, kooli ajaloo, tervise või internetiturvalisuse teemal. 4. klassi õpilaste ettekandeid saavad oma klassidesse „tellida“ kõik algklassiõpetajad. Samasugust meetodit on võimalik rakendada kõikides koolides.
3. Kaasav näitus. Toon siin näiteks Tartu Kunstimuuseumis 1. veebruarini 2025 üles pandud digikäkkide seina, kus lapsed saavad telefonikorpuste sisse kirjutada internetis ette tulnud piinlikke, naljakaid ja hoiatavaid juhtumisi. Julgustame sarnaseid väljapanekuid looma ka koolidesse. Näitus sobib nii iseseisvaks õppimiseks kui ka alusmaterjaliks digiturvalisuse tunni läbiviimisel.
4. Koomiksite kaudu õppimine. Lasteajakirja Täheke ja Balti Infohäirete Sekkekeskuse ühine 5–10-aastastele lastele suunatud koomiksivõistlus kutsub üles joonistama koomikseid teemal „Kuidas internetis hea olla?“. Võistlusele võib esitada ka koomiksitest tehtud fotosid. Originaale saab kokku panna näituseks, kasutada näidendi alusmaterjalina või klassis suunavate küsimuste abil üksteise õpetamise materjalina.
Meedia- ja infopädevuste virr-varr: meediatekstide mõistmisest massihäbistamiste ennetuseni
Maria Murumaa-Mengel
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meediauuringute kaasprofessor
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt Õhtulehes, 10. novembril 2020.
Erinevaid „kirjaoskuseid“ või pädevuste komplekte on mitmeid – näiteks räägitakse üsna sageli inimeste finants-, tervise-, öko- ja statistilisest kirjaoskusest. Viimasel ajal on avalikku diskussiooni aina jõulisemalt kandunud arutelud meedia-, digi- ja infokirjaoskustest ehk pädevustest. Ja kui veel edasi kaevata, leiame sealt seest sotsiaalmeediapädevused ja kui siis ka mitte lõpetada, jõuame auditooriumi tajuga seonduvad pädevusteni.
Meediapädevus on termin, mida teravsilmsed lugejad ehk juba siin-seal märganud on – see on põimitud eesti keele tundidesse ja rohketesse teavituskampaaniatesse, rahvusvahelistesse uuringuprojektidesse ja ministeeriumi prioriteetsetesse teemadesse. Püüdes seda terminit alustuseks lihtsalt selgitada ja defineerida: inimese meediapädevus on unikaalne komplekt sellistest teadmistest ja oskustest, mille abil suudab ta meediastunud – see tähendab meediast täiesti läbi imbunud – maailmas teha läbimõeldud ja enda jaoks kasulikke otsuseid, mis loodetavasti ei riiva ka kellegi teise õiguseid ja heaolu. Olgu selle pädevuse tõestuseks siis teadmised selle kohta, kuidas uudiseid kirjutatakse, oskus tuvastada valeinfot, arusaam sellest, et tõsielusarjad on sageli suuresti ettekirjutatud stsenaariumil põhinevad poolfiktsioonid või tuumajaama poolt kõneleva arvamusloo argumentide märkamine. Siinkohal on vist asjakohane juhtida tähelepanu sellele, et me ei peaks rääkima meediapädevusest ainsuses, vaid ikka mitmuses, sest võtame näiteks 14aastase klassikalise muusika fänni ja 60aastase põllumajandusinseneri – ei pea vist ütlemagi, et nende meediakasutus, -rutiinid ja infovajadused on väga-väga erinevad, mõlemad omamoodi mõistlikud ja „õiged“.
Loe edasi
Seadme sisselülitamisest programmeerimiseni
Ei tule ka suure üllatusena, et suur osa meediast, olgu see siis uudismeedia või meelelahutusmeedia, vanad, uued ja hübriidžanrid on liikunud veebi. Rääkimata sellest, et suur osa kommunikatsioonist on täna ekraanide poolt vahendatud, olgu siis tegemist tööalase infoga, igapäevaste peresuhete, romantilise partneri leidmise või masside mobiliseerimisega. Sellega seoses muutuvad oluliseks inimeste digipädevused. Kui meediapädevuste fookus on sageli selgelt määratletud meediatekstide mõistmisega, siis digipädevuste alla kuulub palju enamatki, spetsiifilistest tehnilistest oskustest abstraktsete „inimeseks olemise oskusteni“ välja.
Nii võib digipädevuste osaks olla seadme sisse- ja väljalülitamine, Zoomis kõne vastuvõtmine, Pythonis koodi kirjutamine, teleuudiste järele vaatamine veebiplatvormi kaudu või ka YouTube’is oma 100 000 jälgija jaoks nädala poliitsündmustest tähelepanumajandusele sobivate võtetega kokkuvõtte tegemine. Te vist mõistate kuhu ma tüürin – inimesed on erinevad ja nende digipädevuste „tase“ ja vajadused ühes või teises aspektis võivad oluliselt erineda. Seega räägime me digipädevuste puhul kujuteldamatult laiast väljast – on miljoneid olulisi osaoskusi ja teadmisi, mida me saaksime selle raames õpetada. Aga niimoodi ei jõua me ju mitte kuhugi, kui me lihtsalt mööname, et jah, oi, näed, tegemist on keerulise ja kompleksse nähtusega, mida on raske selgitada.
Zoomi sisse! Veel!
Mõned selle valdkonna uurijad on CSI telesarja kangelaste moodi (kes, tõsi küll, asuvad reaalsetest kriminalistika tööprotsessidest valgusaastate kaugusel), näinud lahendust selles, et püüaks õige oskused ja teadmised tükkideks lahti võtta ja vaatlusalusesse järjest sisse zoomida. Selle uurimisloogika rakendajad räägivad digipädevuste raamistuses kitsamalt näiteks sotsiaalmeediapädevustest, mille sees veel omakorda erinevaid oskuste ja teadmiste kimpe tuvastatud. Liigitusi on mitmeid, kuid minu lemmik on väga mitmekülgse mõtleja, aga peamiselt internetiuuringutes tegutseva Howard Rheingoldi sotsiaalmeediapädevuste jaotus: tähelepanu, osaluse/koostöö, kriitilise infotarbimise ja võrgustiku-teadlikkusega seonduvad oskused ja teadmised.
Käesolevas artiklis ei räägi ma pikemalt tähelepanust (enesejuhtimise ja refleksiooniga seonduvad baaspädevused), osalusest ja koostööst (sotsiaalsetesse gruppidesse kuulumine või teadlik mitte-kuulumine, ise info loomine ja teiste poolt loodu interpretatsioon eesmärgiga sobivatel platvormidel), ega ka kriitilisest infokasutusest ehk „pasadetektorist“ (crap detection), nagu Rheingold seda osa alternatiivselt nimetanud on, ninanipsuna akadeemiliselt väärikale terminoloogiale. Ülejäänud artikliruumi kasutan ma selleks, et vaadata lähemalt võrgustiku-teadlikkust.
Kes sind jälgib? Keda sina jälgid?
Ühelt poolt tähendab see kindlasti, et sotsiaalmeediapädev inimene peaks üldjoontes teadma, kuidas erinevad platvormid on üles ehitatud ja töötavad, nii tehnoloogilise struktuuri, infoarhitektuuri kui ka (varjatud) omanike- ja andmekasutuse suhete mõttes. Aga teisalt, ja kõige eelnevaga põimunult, peaksime keskenduma inim-võrgustike kohta käivate teadmiste ja teadvustamiste arendamisega. Ehk teisisõnu – räägin sotsiaalmeediapädevustest, mille keskmes on erinäoliste auditooriumiliikmetega toimetulek sotsiaalmeediasuhtluses.
Võiks ju kohe siia lajatada – et misasja, mis jälgijad? Pole vaja midagi jagada! Normaalne inimene ei käigi internetis latramas oma asjadest! Nii ja naa… tagasihoidlik infojagamine võib tõepoolest olla üks inimese privaatsust kaitsev tegutsemisviis. Teisalt aga, nii mõnelgi puhul võib minimaalne osalus ja info jagamisest hoidumine hoopis inimese jaoks kahjulik olla. Näiteks tööotsingutel – on terve hulk sektoreid, kus nähtavus ja tugevad (kureeritud) digijäljed on tööle kandideerimisel konkurentsieeliseks. On terve hulk gruppe, kuhu kuulumise eelduseks on enda kohta mingil määral info jagamine. Näiteid saab mõelda väga erinevatest elusfääridest: maailma peale laiali hajunud suguvõsad saavad digikommunikatsiooniga hoida alles oma ühisosa, arvamuse avaldamine sotsiaalmeedias võimaldab osalust laiemates aruteludes, e-hariduse saamiseks on vajalik koostööd teha, jne.
Sisulooja valearusaamad sisusaajast
Aga kindlasti olete märganud, et sotsiaalmeediakommunikatsiooni üks valusamaid varjukülgi on konteksti haprus. Nii lihtne on võtta üks jupike tekstist ja see tõsta hoopis teise konteksti – talleta kuvatõmmis või kopeeri-lõika osa tekstist, jaga ja kommenteeri, alusta teemaviite-aktsiooni, vääna, mudi, võimenda!
Viimasel aastakümnel oleme olnud tunnistajateks järjest enamatele probleemsetele juhtumitele (vt nt Justine Sacco kaasus või Vinni-Pajusti säutsuskandaal), mille keskmes on väärettekujutus oma sotsiaalvõrgustikes saadetavate sõnumite auditooriumist ehk möödapanek selle osas, kes siis ikkagi lõpuks postitust näevad. Sotsiaalmeedia platvormina ja seal toimetavad tohutud erinäolised ja sageli must-valgete vaadetega aktiivsed auditooriumid on oma võimu näidanud, vabastades inimesi massihäbistamise kaudu tööst, sõpradest, mainest ja eluisust.
Nii mõnigi kord, kusjuures, täitsa asja eest – omnoptikumis ehk pidevas ühisvalves on päris raske salatõbras olla. Teine kord aga saab inimene massinuheldud pisieksimuste eest, vale toonivaliku või teadmatusest tehtud vea eest. Andestus on aga tänases digikommunikatsioonis tõelises defitsiidis.
Teadlikkus oma info vastuvõtjaist ja iseendast vastuvõtja rollis
Võibki öelda, et üks oluline osa sotsiaalmeediapädevustest on seotud auditooriumitega ja iseendast auditooriumina – kes, millal ja kuidas võivad minu poolt jagatud infole ligi pääseda ning milliste auditooriumite liige olen mina ja kuidas ma sellena käitun. Kui püüda veelkord sisse zoomida ja mõista, millistele osapädevustele saame (mitte)formaalses hariduses ja laiemates aruteludes tähelepanu pöörata, võiksime leida näiteks neljase jaotuse. Esiteks võiks harjutada end erinevates olukordadest üldse võimalikele jälgijatele mõtlema. Ja mitte ainult neile, keda me tahaksime oma jälgijateks, vaid ka neile, keda me kohe üldse enda digilähedusse ei tahaks. Kes need inimesed on? Mil moel on nad nagu mina? Mil moel minust erinevad? Millised on nende arusaamad „normaalsest“ suhtlusest? Mis neid ärritab? Miks? jne jne.
Teiseks on oluline omada teadmisi ja oskusi, võiks isegi öelda et strateegiaid ja tehnikaid, mille abil oma sõnumit vajadusel kitsaste või laiade auditooriumiteni viia, tähelepanu pälvida, leida inimesed üles õigest kohast ja õigel hetkel. Teisalt muidugi ka mõelda sellele, kuidas teatud auditooriumide ligipääsu mingile infole piirata. Kolmandas saavad kaks eelmist kokku ja see komplekt võiks hõlmata oskusi, mis aitavad erinevate kommunikatsioonirepertuaaride ja -platvormide vahel valikuid teha, vastavalt oma sõnumi saatmise eesmärgile ja sihtauditooriumile.
Ning neljandaks – mina ise ja minu käitumine, väärtused, piirid, eelistused jne massilise ühisjälgimise osalisena. See kätkeb endas erinevate normide samaaegse eksisteerimise tunnustamist, (kodaniku)julgust riskidest hoolimata oma väärtuste eest seista ja dialoogis osaleda. Aga ka võimet teatud hetkedel mitte reageerida ja mitte osaleda, astuda auditooriumi liikme rollist teadlikult välja, andestada ja eemale minna.
Infovastupidavuse vundamendi laovad targad meediavalikud
Maria Murumaa-Mengel
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meediauuringute kaasprofessor
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt Õpetajate Lehes, 14. oktoobril 2022.
Tartu Ülikoolis töötava ajakirjanduse uurija Marju Himma-Kadaka sõnul on oluline mõelda infokeskkondadest samamoodi, nagu räägime keskkonnast näiteks bioloogias: kui puhas või reostunud see on, kui kahjulik või kasulik see erinevatele tegutsejatele võib olla, kuidas saab oma infokeskkonda hoida ja kas veel on võimalik suur ökosüsteem päästa. Mürareostunud ja mürgises taustsüsteemis on senisest olulisemaks muutunud infovastupidavus ehk kerksus – et inimene saaks hakkama ka siis, kui tingimused ei ole ideaalsed.
Ajakirjandusuuringute teadur Marju Himma-Kadakas rääkis Tartu Ülikooli taskuhäälingus „Dialoogia“, et kui võrrelda infokäitumist inimeste keskkonnahoiuga seotud käitumisega, siis on lihtne näha paralleele: kui sa ühe käega kallad maha kemikaale, siis ei pruugi teise käega prügi sorteerimisest abi olla. Inforuumi korras hoidmiseks on vaja teha palju pingutusi ja mitmest suunast.
„Aktuaalne kaamera“ on juurviljad!
Kõige aluseks on aga teadlikud valikud. Iga inimene võiks olla suuteline kriitiliselt hindama, mida tal on infost vaja ja mida mitte, mida talle meeldib tarbida/kasutada ja mida mitte. Lõppeesmärk on väga laiapindne: mida on inimesel vaja teada, et ühiskonnaliikmena toimida ja teha häid valikuid?
Himma-Kadakas toob sisse võrdluse toidupüramiidiga, rääkides vajadusest osata mitmekesist menüüd kokku panna. Ehkki oleks võib-olla tore päevad läbi piltlikult öeldes vaid suhkruid ja teraviljatooteid süüa, ei ole see tervislik. Niisamuti meediadieediga – ei taha alati kasulikke asju tarbida, aga see on hea tervise hoidmiseks vajalik.
Marju Himma-Kadakas ütleb taskuhäälingus, et „Aktuaalne kaamera“ võiks meediatoitainete püramiidis olla nagu juurviljad – absoluutne miinimum, mis võiks ja peaks olema iga inimese meediamenüüs, kes tahab olla adekvaatselt informeeritud.
Loe edasi
Võitlus tähenduste üle
Meediapädevused ja meediakasutuse valikud ei ole ainult individuaalse heaolu vaatest olulised. Näiteks toob ajakirjandusuurija, et sõjaolukorras käib sõda mitte ainult sõdivate riikide füüsilisel pinnal, vaid globaalses ja kohalikus inforuumis. Ehkki Eesti ei ole kellegagi otseselt sõjas, oleme siiski kõik osalised infosõjas, kus meid üritatakse mõjutada üht- või teistmoodi arvama.
„Ma olen muidugi skeptiline selle termini – infosõda – osas, see on liiga ärevust tekitav. Räägime pigem infovastupidavusest, mis on oluline nii sõja- kui rahuajal,“ märgib Himma-Kadakas.
Infovastupidavuse teema on tõstatunud olulisena, sest üldised usaldusnivood on juba pikemat aega olnud languses – lääneriikide inimesed ütlevad järjest enam, et ei usalda politseid, valitsust, arste, teadlaseid, ajakirjandust. Need on ühiskonna stabiilsust tagavad institutsioonid ja usalduse kadumise ühe juurpõhjusena näeb Himma-Kadakas populiste: „Donalt Trumpi puhul oli fake news kõik, mis talle ei meeldinud. Aga news – need on ju uudised, need ongi faktid! Trump õõnestas teadlikult ajakirjandust ja teisi institutsioone, sest kui sa õõnestad usku ja usaldust kõige vastu, siis sa muudad ühiskonna ebastabiilseks.“
Ebastabiilne ühiskond on aga lihtsasti manipuleeritav ühiskond.
Miks noored uudiseid ei jälgi?
Marju Himma-Kadakas on aastaid uurinud, kuidas uudiseid eri viisil edastada, mõeldes eriti põhjalikult noorematele sihtrühmadele. Noored jälgivad traditsioonilisi, ajakirjanduslike standarditega tagatud kvaliteetuudiseid vähe ning põhitähelepanu läheb mujale – erinäolistele sotsiaalmeediaplatvormidele ja seal tegutsevatele sisuloojatele. Iseenesest ei ole selles midagi halba, kuid tasakaalustamise mõttes on siiski vaja, et noored samuti ühises inforuumis toimetaks.
Himma-Kadakas on koos oma tudengitega katsetanud, mis juhtub, kui uudiseid edastada teistsuguses pakendis, meelelahutuslikumalt ja sotsiaalmeedia sisuga sarnasemalt. See ei tööta. Uurija selgitab: „Uudised on teises koodis, noorte arvates ei peaks tõsised asjad olema seal, kus tarbitakse meelelahutust.“ Aga uuringute põhjal on selge – noored tahavad uudiseid! „Teismelistele on oluline sisu. Nad ei taha nii palju negatiivsust ja konflikti – ei jaksa nii palju ärevust ja ebakindlust,“ kirjeldab saatekülaline uudislikust meediasisust eemale tõmbumise põhjuseid.
Olukorda saab parandada, kui seada fookus muutusele – sellele, mida on võimalik paremaks muuta. Lisaks on vaja tugevamalt sisse tuua noorte enda hääl, sest praegu ei ole uudistes alaealiste perspektiivi pea üldse näha.
„Lapsi ja noori tuuakse sisse marginaalsete teemade puhul – kuidas sulle see jäätis meeldib näiteks. Pole ime, et nad ei tarbi uudiseid – nad ei näe ennast ja oma häält päris asjade puhul esindatuna,“ ütles Marju Himma-Kadakas.
„Dialoogia“ taskuhäälingu meediateemaline osa sobib hästi meediapädevuskuu raames tundidesse lisamaterjaliks, kuna võimaldab laiapindset arutelu väga mitmesugustel teemadel.
Järgnevalt näidisteemad, mida tunnis koos õpilastega edasi arutada.
Tunniarutelu idee 1. Vaadake koos tervisliku toitumise toidupüramiidi. Kas olete nõus, et „Aktuaalne kaamera“ on juurviljad? Arutlege koos, millised meediaväljaanded, saated, kanalid, sisuloojad on toidupüramiidi metafooris teraviljatooted, mis suhkrud jne?
Tunniarutelu idee 2. Kas teie jälgite uudiseid? Millistelt kanalitelt saate oma info? Kas see on ajakirjanduslikke standardeid järgiv kanal/sisulooja? Mis peaks näiteks „Aktuaalse kaamera“, „Reporteri” või „Seitsmeste uudiste“ puhul muutuma, et noored seda regulaarselt vaataksid? Millised teemad on praegu puudu?
Tunniarutelu idee 3. Arutlege koos: kuidas ühiskonnas usaldust taastada? Kas see on üldse võimalik? Mida peaks ajakirjandus teistmoodi tegema? Mida peaks poliitikud teistmoodi tegema? Mida meediatarbijad/kasutajad? Mida saab teha kooliharidus? Lisamaterjalina võib vaadata Edelmani viimast usaldusbaromeetrit, mis juba pikki aastaid püüab jälgida, mida ja keda ning miks inimesed usaldavad või ei usalda: https://www.edelman.com/trust/2022-trust-barometer.
Noored sotsiaalmeediapausil – palju kaotada ja palju võita
Maria Murumaa-Mengel
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meediauuringute kaasprofessor
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt Õpetajate Lehes, 27. mail 2022.
Tuhande päevikus enim kasutatud sõna seas nimetatud platvormid, suuremana on joonisel need, millest kirjutati rohkem.
Kuus aastat kestnud sotsiaalmeediapausi uuring joonistab välja tänapäeva noorte ja kommunikatsioonitehnoloogia suhte asendamatud osad ja valupunktid, aga viitab ka ühiskonna poolt noorte õlgadele pandud „generatsioonisüüle“.
Alates 2016. aastast oleme igal kevadel palunud Tartu Ülikoolis ühel internetiuuringute kursusel osalevatel tudengitel pidada viis päeva sotsiaalmeediapausi. Samal ajal saavad osalejad oma kogemused ja tunded märkida vabas vormis päevikusse ning kursuse lõpus esitada selle soovi korral ka uuringuandmete hulka arvamiseks. Muide, sellist tüüpi eneserefleksioonil põhinev ülesanne võib väga hästi sobida ka noorematele eagruppidele – annab see ju võimaluse märgata tehnoloogiat ja selle rolli enda elus ning sobib seetõttu fookust veidi siia-sinna sättides nii ühiskonnaõpetusse, inimese- ja terviseõpetusse, psühholoogiasse, aga miks ka mitte eesti või inglise keele kursustele suuremaks individuaalseks kodutööks.
Kursusel on aastate jooksul osalenud 400–500 tudengit ning edasiseks analüüsiks on oma päevikud esitanud 120. Väheste eranditega on tegemist 19–23-aastaste sotsiaal- ja humanitaarvaldkonna bakalaureusetudengitega, kellest enamik on eestlased, kuid umbes veerand kõigist esitatud päevikuist kuulub välistudengeile.
Esimese olulise tulemusena saabki välja tuua, et üldjoontes on eesti ja välistudengite käsitletud teemad täitsa sarnased. See tähendab, et ei ole mõistlik arvata, nagu oleks „see on mingi USA värk“, või loota, et mõni probleemne globaalne suundumus Eestisse ei jõuagi.
Loe edasi
Mainimist väärt platvorme on rohkelt
Kui vaadata lähemalt, mis sõnu noored täiskasvanud oma kirjutistes kasutavad, näeb nii mõndagi põnevat. Kõigepealt: milliseid platvorme oma päevikutes nimetatakse? Platvormidest on läbi aastate mainitud kõige enam Facebooki (kokku 791 korda), Instagrami (565), Messengeri (432), YouTube’i (391), Snapchati (304) ja TikToki (101 korda). Veidi alla saja nimetamise kogusid WhatsApp, Twitter, Netflix ja Spotify.
Ootuspäraselt võib aastate lõikes märgata, et mõned platvormid on tähtsust kaotamas (Facebook ja Snapchat) ja teised jälle kasvatamas (nt TikTok ning voogedastusteenused).
Millest ilma sotsiaalmeediata puudust tuntakse?
Tuhande enim kasutatud sõna seas on negatiivseid omadussõnu veidi enam kui positiivseid (33 vs. 26). Linnulennult nähtu põhjal võib järeldada, et sotsiaalmeediapausi saab tõlgendada nii meeldiva kui ebameeldiva kogemusena, kuid osalenud noorte täiskasvanute jaoks on kirjutades siiski esiplaanil ja enam kasutuses pigem negatiivsed sõnad. Positiivsetest omadussõnadest mainitakse kõige rohkem aktiivsust (165 korda), aga ka lõbu, lihtsust, toredust, rõõmu, naljakust ja elevust. Negatiivsete omadussõnade seas domineerivad „raske“ (199 korda) ja „igav“ (171 korda), järgnevad veel „halb“, „keeruline“ ja „üksik“.
Kui analüüsida tekste veidi lähemalt, vaadata sageduste asemel tähendusi ja tervikmõtteid, näeb juba üsna alguses, et sotsiaalmeedia kannab oma nime auga – sotsiaalsed suhted on selle keskmes ning päevikutes räägitakse palju ja põhjalikult oma sõpradest, armsamatest ja pereliikmetest. Ja peamiselt sellest, kuidas neist puudust tuntakse.
Pausi ajal saavad valusalt selgeks tehnoloogia puudumisest tingitud rahuldamata sotsiaalsed vajadused. Ollakse ju harjunud iga päev väikeste sõnumite ja märguannete ning linkide, videote ja meemide saatmisega ütlema enda jaoks olulistele inimestele: hei, ma mõtlen sulle! Sa oled minu jaoks endiselt tähtis. Kui seda võimalust järsku ei ole, annab vaimne heaolu kohe allapoole sakiga märku.
Taasavastamas analoogsuhteid
Muidugi leiavad inimesed siis uusi võimalusi, tegelikult küll avastavad taas telefonikõned ja näost näkku kokkusaamised, mis mõnikord on igapäeva virvarris kirjaliku veebikommunikatsiooni varju jäänud. Nii kirjeldavad noored täiskasvanud rõõmu, mida võib leida spontaansest külaskäigust, eelnevalt kooskõlastamata telefonikõnest või ukse taga koputavast ühikakaaslasest. Jutuajamised on sisukamad, tähelepanu püsib paremini kaaslasel ja mõtteid kirjeldatakse puhaste ja enda omadena, mitte reaktsioonidena sotsiaalmeedias nähtule.
Sageli kaasneb sotsiaalmeediapausitaja jaoks kõrvaltvaataja perspektiiv – koos väljas käies nähakse, kuidas sõbrad näpivad sageli oma nutiseadmeid, ning see ajab värskelt vabaks murdnuid närvi. Väljavõte ühest päevikust: „See on nagu mingi bakter, mis vohab, ja ma ei saa midagi teha. See on igal pool meie ümber, kõigil on nutitelefonid ja nad pidevalt kasutavad sotsiaalmeediat. Inimesed kõnnivad tänavatel ja isegi ei märka ilusaid punakollaseid lehti puudel!“
Selliseid pahakspanevaid hinnanguid oma generatsiooni suunal kohtab päevikutes sageli. Omaks on võetud sõltuvuse diskursus, mida kohtab nutiseadmete kasutust käsitlevates ajakirjandustekstides, aju-uurijate raamatutes ning vanemate generatsioonide noortele suunatud etteheidetes sageli.
Korraks põhiteemast kõrvale kaldudes – tasub ehk korraks mõelda, mis tunne võiks olla käia läbi elu nii raske „generatsiooni süüga“. Et sina ja sinu eakaaslased ju ei oska mäletada guugeldamata, ei julge enam silma vaadatagi, funktsionaalset lugemisoskust pole ollagi, kaelad on kõverad, randmed valusad ja pead infosolki täis. Need on rasked süüdistused ja karm koorem, mida oma identiteedi osana kaasas tassida.
Noorus on muidugi alati hukas olnud, selles ei pea lugejat ehk veenmagi. Minu generatsioonile ennustati roiskunud ajusid ja absoluutset moraalitust, sest me vaatasime MTV-st muusikavideoid. Minust vanemaid on süüdistatud „vale“ kirjandusega oma hinge rikkumises, televisiooni tõttu lodevaks muutumises, raadio tõttu kaduvas lugemisoskuses, raamatutest tühjade mõtete ahmimises ja milles kõiges veel. Tuletage meelde, milles teie ja teievanused „süüdi“ olid?
Sotsiaalmeediale võib süüks panna paljut ja kindlasti ongi Facebook, Instagram, TikTok ja muud platvormid osalised suurtes muutustes, mille tagajärjel maailmas nii mõnigi asi halvemuse poole on pööranud. Aga sotsiaalmeedia kannab inimeste jaoks palju funktsioone ja ilma osaluseta võib meie heaolu kannatada. Pea kõik olulised tulevikuoskuste uuringud ja raportid viitavad sellele, et tehniliste ja sotsiaalsete oskuste kõrval saab aina olulisemaks enesejuhtimisega seotu: et sa oskad iseennast ja ühiskonda analüüsida, leida infomäsust enda jaoks vajamineva ja usaldusväärse. Ja mis kõige tähtsam – et sa oskad end panna tegema häid valikuid ka siis, kui harjumus vasakule ära tahab vedada.
Pikemalt saab siin artiklis kirjeldatud ja seotud uuringutest lugeda 2023. aasta Eesti inimarengu aruandest.
Infosõjas on noorsootöötaja verbaalse ja visuaalse info süda
Maria Murumaa-Mengel
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meediauuringute kaasprofessor
Teksti toimetatud versioon ilmus algselt ajakirjas MIHUS, 16. augustil 2022.
Tundub, et viimased aasta(kümned) ei ole noorte vastu helded olnud – süvenev kliimakriis ja mure planeedi pärast, aina intensiivistuv ja kiirenev sotsiaalmeedia virr-varr, kaks aastat pandeemia-luku taga ja 2022 aastal kogu maailma ärevusnivoo lakke tõuganud Venemaa sõda Ukraina vastu. Kõik nimetatud ja nimetamata suured probleemid on otsapidi seotud infoga – info jagamise, vastuvõtu, meediamaailmade ja kahjuks ka infosõdadega. Etteruttavalt: lahendusena nähakse sageli eelkõige inimeste meedia- ja infopädevuste arendamist. Siin kirjatükis püüangi ma anda jänesehaakidega siia-sinna hüpeldes noorsootöötajatele ideid ja mõtteid, mida ja kuidas saaks koos noortega ette võtta ja arutada, et meie kõigi infovastupidavus oleks kõrgem.
Oota, mis asi? Infovastupidavus?
Jaa, infovastupidavus. Mõnikord öeldakse sarnastest teemasest kõneldes ka “digitaalne vastupidavus” ehk resilientsus. Eesti keelde on tulnud mitu ilusat vastet ka sellele võõrapärasele “resilientsusele” – säilenõtkus ja kerksus. Üldiselt aga tähistab see inimese, organisatsiooni või ka ühiskonna kui suure terviku vastupanuvõimet, võimet kohanduda pidevalt muutuvate, ekraanide poolt vahendatud ja kohati väga stressirohkete olukordadega, tundmaks end võimestatu ja võimekana (Manning, 2021; Reynolds & Parker, 2018; Przybylski et al. 2014). See tähendab nii proaktiivset ja ennetavat tegutsemist, aga ka traumadega toime tulemist (Lloyd, 2015) ja kui vaja, – metafoorselt väljendudes – pajuvitsana maha paindumist ja siis jälle enda püsti ajamist. Muide, keda see teema rohkem huvitab – 2022. aasta sügisest saab Tartu Ülikoolis omandada “Infovastupidavuse” magistritaseme mikrokraadi.
Loe edasi
Lastega läbi viidud uuringutes (nt Vandoninck, d’Haenens ja Smahel, 2014) on juba pikki aastaid leidnud tõendust, et kui laps suudab riski mõista ja teab ennetavalt, kuidas sellise riskiga võiks toime tulla, siis on nad oma üldiselt ellusuhtumiselt vähem kartlikud ja ärevad. Lisaks on hästi informeeritud lapsed ja noored iseseisvamad ja sitkemad kaalutlejad – kas tasub mingi riski puhul lasta olukorral eskaleeruda ja siis rakendada erinevaid toimetulekumehhanisme või pigem riskist hoiduda ja enda heaolu tase säilitada stabiilsena (loe nt Osgood, Sakr & De Rijke, 2017). Mitte alati ei vali lapsed ja noored viimast, vaid otsivad oma arenguvajadustest lähtuvalt riski mõnu ja nn “tumedat mängu” (Bjartveit & Panayotidis, 2017).
Siin võime rääkida laste ja noortega paljudest juba nende endi poolt välja arendatud ja kasutusel olevatest strateegiatest – nt “kiss-silma strateegia”, mida paljud noored on kirjeldanud häiriva visuaalse sisuga toimetulekul. Kui aimad, et infovoos võib skrollimise käigus su silmade ette sattuda häirivaid pilte (näiteks sõjakoledustest), siis hoiad skrollides silmi veidi vidukil, piilud ripsmete vahelt. Kui siis juhtubki sinu ekraanile midagi kohutavat, mis võiks su vaimsele heaolule paraja põntsu panna, oled saanud võimaluse seda kõigepealt hägusalt ja fookusest väljas olevana näha ja jõudnud ehk ka sellest mööda liikuda. Või ka strateegia, mida võiks lohisevalt kutsuda “some things cannot be unseen, but can be un-read”: kuna pilt on mõjusam meediatekst, siis on kohati turvalisem mingi kummalise viite, termini, sündmuse, video või veebilehe peale sattudes kõigepealt kiirelt googeldada ja lugeda, mis see on. Mitte kohe minna audiovisuaalset sisu vaatama. Ereda näitena võib tuua selle, kuidas 2007. aastal säästsid Wikipedias ja Urban Dictionarys olevad tekstilised kirjeldused päris paljusid teismelisi šoki-fetiši-pornovideo “2 girls, 1 cup” visuaalide vaatamisest.
Infovastupidavuse katuse alla mahuvad ka kõikvõimalikud digi-, meedia- ja infopädevused. Nende hulgas info ja andmete mõistmise ning kriitilise hindamise pädevused, kommunikatsiooni ja koostöö-oskused, sisuloomega seonduvad teadmised, mitmekülgse probleemilahenduse ja innovatsiooniga seotud fookuspunktid. Keerukaks muudab olukorra see, et iga inimese, sotsiaalse grupi ja ühiskonna meedia- ja infomaailm on unikaalne. See tähendab ka, et vajaminevate pädevuste komplekt on igaühe jaoks erinev. Tänases olukorras on aga selgeks saanud, et rahva psühholoogilise kaitse ja ühiskonna vastupidavuse nimel peame erilise põhjalikkusega arendama infosõjaga seonduvaid baaspädevusi. Proovime siis!
Verbum creat omnia
Ehk: sõna loob kõik. Ja seetõttu on oluline jälgida, mis sõnu me kasutame, kui me millestki räägime. “Sõda” või “konflikt”? Kherson või Herson? Kas me ütleme “infosõda” või “desinfo-kampaaniad”? “Hübriidsõda” või “infokorratus”? “Strateegiliste narratiivide levitamine” või “propaganda”? Laiem avalikkus, eri geopoliitilised tegutsejad ja eri valdkondade teadlased kasutavad kõik natuke omamoodi sõnu, aga räägivad üldjoontes ikkagi samast nähtusest (loe nt Fridman, 2020; Szostek, 2020). Praegu oleme mures selle pärast, mida laiemas avalikkuses nimetatakse infosõjaks.
See on sõda, mida peetakse meie ajude ja mõtete üle – selle üle, kuidas me maailma näeme, kelle poolt oleme, keda mõistame, keda demoniseerime jne. Seda sõda peetakse nii massimeedia kui ühismeedia kaudu, aga infosõda tilgub sealt edasi ja loksub üle ääre kõikidesse elusfääridesse. Olukorra muudab keeruliseks see, et näiteks propaganda, strateegilise kommunikatsiooni, veenmise, retoorika, demagoogia ja tajuvigade vahele selgete piiride tõmbamine ongi väga raske, sest kasutatavad võtted kattuvad. Propaganda kipub avalikes diskussioonides olema miski, mida teevad halvad „nemad“, strateegilise kommunikatsiooni ja veenmisega tegelevad head „meie omad“. Mõned teadlased (nt Jowett & O’Donnell, 2018) on püüdnud siiski veenmist ja propagandat eristada, näiteks selle kaudu, mis on suur eesmärk: kui eesmärk on edendada vaid sõnumi saatja huvisid, siis on tegemist propagandaga. Kui aga selle kommunikatsiooni tulemusena võiks kasu saada mõlemad – nii saatja kui ka vastuvõtja –, siis võib tegevust pidada veenmiseks. Propaganda kipub olema ühesuunaline, veenmine interaktsioonil põhinev.
Ülioluline on aga pidevalt rõhutada (jah, ma ütlen seda kuskil allpool kindlasti veel), et isegi, kui infosõja erinevad pooled kasutavad kommunikatsioonis sarnaseid võtteid, eksisteerivad siiski objektiivsed ja kontrollitavad faktid, mis võimaldavad meil kujundada väärtuspõhiseid seisukohavõtte ja maailma mõtestamise viise.
Analüüsime sõnu ja sõnumeid
Ma usun, et noorsootöötajad võivad olla oma noorte jaoks infosõjas infosüda – nad saavad kas selgelt eesmärgistatud tegevusena või ka nagu möödaminnes laste ja noortega rääkida just sellest, mis aktuaalne. Sest õppimine toimub ju kõige paremini siis, kui on olemas mingi isiklik haakepunkt, mille külge uued teadmised siduda. Nii võibki noore infovastupidavus saada tugeva toe noorsootöötajaga koos analüüsitud TikToki video põhjal või nn “noorte teemadel” kaasa rääkiva poliitiku krõbeda sõnavõtu üksipulgi lahti võtmisest. Näiteks, tiktokker Roosabanaanike sai pärast maskivastaste meeleavalduselt reportaaži tegemist kommentaarides verbaalselt peksa ja täiskasvanud mehed kirjutasid sotsiaalmeediasse arvamusavaldusi stiilis: “Täiesti mõttetu plika, vaata, milline ta välja näeb! Mingid ilged kunstküüned ja -ripsmed endale külge toppinud! Kuidas ta tagumikku pühkida saab nendega, höhöhöh!”. Need on ilged kommentaarid, aga väga head alustekstid arutamaks, kuidas see ei ole tegelikult ju mingi asjalik argument, vaid puhas demagoogia, inimese välimuse ründamine, keskse teema asemel (argumentum ad hominem). Koos saab otsida kõikvõimalikke silte, mida inimesed üksteise kohta sotsiaalmeediasuhtluses kasutavad ja siis mõelda, et mida selline silt teeb meie arusaamaga? Mis on nende kasutamise mõte? Võib mõelda, milliseid negatiivsena mõeldud silte on tagasi kaaperdatud ja hakatud kasutama uhkelt iseenda enesemääratluse ja oma sõpradele tunnustusena? Tolerast? Queer? Luud? Kahjulik element?
Võite otsida sõnumeid, kus kasutusse läheb reductio ad Hitlerum ehk taandamine Hitlerini, see tähendab kellegi argumendi, seisukoha või põhiväärtuse küsimuse alla seadmine, viidates välja toodud seosele, sarnasusele või joondumisele Hitleriga. Kuna viimane on üsna üksmeelselt ajaloo Kõige Kurjemate Koletiste sekka liigitatud, siis mõjub juba pelk seos temaga väga eemaletõukavalt ja mingit edasist mõttearendust ei ole võimalik pidada. Teravsilmsed noored kindlasti märkavad ka teistpidiseid “maine laenamisi”. Mäletate, kui Arnold Schwarzenegger püüdis Venemaa elanikega rääkida Ukrainas toimuvatest inimsusevastastest kuritegudest? Võib otsida koos infot, et miks sellise sõnumi puhul võiks just Arnold olla see, keda pikka aega Kremli lauspropaganda töötluses elanud venelased võiksid kuulata? Maine laenamine toimubki nii, et enda sõnumid ja ettevõtmised seotakse sümbolite, inimeste, kohtade ja visuaalidega, millel on selles konkreetses kontekstis ja ihaldusväärse sihtrühma jaoks positiivsed tähendused ja kõrge väärtus. Koos saab otsida näiteks Eesti jaoks oluliste sümbolite, kangelaste, kohtade kasutamist kellegi arvamuse kallutamiseks.
Arvestades kuulumisvajaduse olulisust teismeliste jaoks, on tõenäoliselt mõistlik koos arutleda karjaefekti (bandwagon effect) esile kutsumist infosõjas. Kuna inimene tahab koos teistega tegutseda ja karjas on turvalisem, siis on sotsiaalsed suhted ja kuuluvustunne me aju ja taju jaoks hästi olulised. Suurem kari on turvalisem kui väike, seepärast mõjuvad eriti hästi sõnumid, mis ütlevad, et meiega koos ja meie moodi on enamik. Sellepärast kasutataksegi propagandas sõnumeid, mis panevad meid arvama ja tundma, et “hmm, enamus juba arvab sedasi, kuidas ma nüüd siin niimoodi veel üksi jäänud olen?”
Eagrupi-spetsiifiliselt on minu arvates kriitiliselt tähtis kõnelda ka huumorist ja naljast kui turvavõrgust. Nali annab teadupoolest võimaluse öelda igasuguseid jaburdusi ja rumalusi, nö “segast peksta”, öeldes välja kõik, mis sülg suhu toob ning eriti võimaldavad seda digikeskkonnad ja sotsiaalmeediaplatvormid. Kui juhtub, et teised hakkavad tegema öeldu tõttu etteheiteid või korrale kutsuma, siis saab end kaitsta väitega: “See oli ju nali! Rahune maha. Ära reageeri üle!”. Seda võtet võib pidada vastutuse nihkeks – oletame, et tehakse mingi rassistlik/seksistlik nali ja lõppu pannakse igaks juhuks, turvavõrguna, “hehe” või “JK” või “naliiii!” Kui siis sõnumi vastuvõtja ütleb, et kuule, see ei ole okei, saab sõnumi saatja nihutada vastutuse iseendalt teisele. “Ma pole öeldnudki, et see nii on! Ma ju panin lõppu et see on nali! Kamoon, õpi lugema noh, ega ma ise ju nii ei arva!” Kogu trollimise-temaatika ja tume-osalus (dark participation, vt Quandt, 2018) käib samuti suures osas siia alla ja väärib pikemat noortekultuuri eripärasid arvesse võtvat analüütilist ühispilku.
Rohkem näiteid ja pikemaid selgitusi leiad SIIT, annan loa kõike kasutada ja modifitseerida oma parema äranägemise järgi.
Analüüsime pilte ja videosid
Suur osa noortekultuurist ja kommunikatsioonist on mitteverbaalne ning visuaalne. Lisaks tohutult keerukatele üksteisele segipuntras viitavatele kiirelt vahelduvatele salakeeltele ja peidetud tähendustele, trendidele, meemidele, slängile, kangelastele ja antikangelastele, kannavad visuaalid aga sageli aastakümnete jooksul külge jäänud tugevaid tähendusvälju. Piltide ja videote puhul võib analüüsida esitatud sotsiaalset kaugust, filtrite kasutust, keskel-ääres kompositsiooni tähendusi ja palju muud, aga lihtsaimad alustuspunktid ühiseks analüüsiks on minu arvates perspektiivide ja interaktsiooni olemasolu märkamine.
Esiteks, kaamera paigutusega on võimalik pildil kujutatavast isikust jätta väga erinev mulje. Kui kaamera asub ülevalpool, kärbseperspektiivi pakkudes ja fotole jäädvustatav inimene peab oma lõuga tõstes ja silmi ülespoole suunates kaamerasse vaatama, annab see võimu vaatajale. Pildile jäänud inimene tundub väike, võimutu, abi vajav, nõrk. See, kes vaatab, on kõrgemal, suurem ja tugevam. Kui kaamera pakub konnaperspektiivi – inimest jäädvustatakse alt üles – , siis tundub pildile tabatu suure ja tugevana, sest meile on sunnitud peale temast madalamal asuv positsioon.
Nii võibki väike diktaator tunduda suure ja tugevana. Või ka tugev naisjuht väikse ja nõrgana:
Muidugi ei ole perspektiivivalik alati kavatsuslik ja planeeritud, mõnikord võimaldab füüsiline ruum vaid teatud rakursse, mõnikord ei ole fotograafil üldse plaani kedagi võimsana kuvada. Aga kujutiste lugemise teooria ja sotsio-semiootiline visuaalide analüüs (nt Kress & van Leeuwen, 1996) eeldab, et kõikvõimalikud tähistamise ja kujutamise viisid on kultuuriliselt kodeeritud. See, kuidas neid koode lugeda, õpitakse tavaliselt ära sotsialiseeru/imise käigus (multikatest Hollywoodi filmideni; reklaamidest raamatukaante kujundusteni; pressifotodest arvutimängudeni).
Teiseks, nõudmine-pakkumine fotodel – kui pildil kujutatav inimene vaatab pildi/video vaatajale justnagu otsa, tekib kujutatu ja vaataja vahel otsesem interaktsioon ja kontakt. Teatri- ja kinomaailmas räägitakse neljanda seina lõhkumisest – vaatajale astutakse (ebamugavalt) lähedale, nõudes illusiooni murdmist ja passiivse pealtvaataja rolli jätmist. Seetõttu viidatakse sellisele visuaali ülesehitamise võttele kui “nõudmisele” (demand). Pildil olija justnagu nõuab kontakti, luues minu kui vaatajaga illusoorse kontakti. See tähendab, et psühholoogiliselt oleme me üksteisele lähemal, meie vahel saab tekkida side. Jah, pelgalt minu, foto/video vaataja peas elav side, aga siiski.
Kui aga pilkkontakti luua võimalik ei ole, pildile tabatu vaatab eemale (näiteks parfüümireklaamides sulnilt kaugusesse vaatavad modellid; pilgu langetanud poliitik pressifotol jne), siis jääb see kontakt ja interaktsioon loomata. Sellisel moel esitatud visuaalidel on inimesed justnagu pakkumisel (offer) ja mina vaatajana saan jääda kulisside taha, pealtvaataja rolli. See, mis/kes pildil on minu vaatamisrõõmuks mulle üles seatud ja võin seda häbematult vahtida, sest nö “vahelejäämise” ohtu ei ole.
Kujutiste “lugemise” teooria (nt Kress & van Leeuwen, 1996), on muidugi kultuuri- ja kontekstispetsiifiline, kuid visuaalmeedia tüüpvõtted on püsinud aastakümneid üsna stereotüüpselt sarnased, seega midagi neis ikka peidus on.
Ja nagu ma lubasin, kordan kõige olulisemat – ehkki meediatekstide vastuvõtt võib toimuda eri viisil, mõisted on hägusad, sarnased nipid-trikid-võtted on kasutusel propagandas ja heidutuses, võitlusmoraali tõstmises ja ajupesus, on kriitiliselt tähtis mõista, et objektiivsed ja kontrollitavad faktid eksisteerivad siiski. Nendeni jõudmine ja kontrollimine võib veidi aega võtta, aga tõde tõuseb, vale vaob.
Allikad:
Bjartveit, C., & Panayotidis, E. L. (2017). Transforming early childhood educators’ conceptions of “dark play” and popular culture. Contemporary issues in early childhood, 18(2), 114-126.
Fridman, O. (2020). ‘Information War’as the Russian conceptualisation of strategic communications. The RUSI Journal, 165(1), 44-53.
Jowett, G. S., & O’donnell, V. (2018). Propaganda & persuasion. Sage publications.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2020). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.
Lloyd, A. (2015). Stranger in a strange land; enabling information resilience in resettlement landscapes. Journal of Documentation.
Manning, C. (2021). A framework for digital resilience: supporting children through an enabling environment. Parenting for a Digital Future.
Osgood, J., Sakr, M., & De Rijke, V. (2017). Dark play in digital playscapes. Contemporary Issues in Early Childhood, 18(2), 109-113.
Przybylski, A.K., Mishkin, A., Shotbolt, V., & Linington, S. (2014). A shared responsibility: Building children’s online resilience. Virginia Media and Parent Zone.
Quandt, T. (2018). Dark participation. Media and communication, 6(4), 36-48.
Reynolds, L., & Parker, L. (2018). Digital resilience: Stronger citizens online. Institute for Strategic Dialogue: London, UK.
Szostek, J. (2020). What happens to public diplomacy during information war? Critical reflections on the conceptual framing of international communication. International Journal of Communication, 14, 21.
Vandoninck, S., d’Haenens, L., & Smahel, D. (2014). Preventive measures – How youngsters avoid online risks. EU Kids Online Network. URL: https://www.researchgate.net/publication/264563229_Preventive_measures_how_youngsters_avoid_online_risks