Projekti autorid: Anna Sarapuu, Christina Veinberg, Gretel Juhansoo, Karmen Kikas ja Karoliina Vertjajeva
TikToki maja on Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi tudengiprojektist välja arenenud sekkumine, mille abil saab arendada ükskõik, millise sihtrühma digi-, meedia- ja infopädevust. Esimene TikToki maja valmis 2022. aasta lõpus, mil see oli osa toonasest Tartu Raekoja platsil laiuvast traditsioonilisest jõululinnakust ehk Tartu valguskülast. Teist TikToki maja sai külastada aga 2023. aasta augustis Paide Arvamusfestivalil.

Kahe erineva aastaaja ja sündmuse käigus rakendatud projekt tõestab, et õppetegevust saab kohandada mis tahes vormis ja ajal, olenevalt sellest, mis on sihtrühmale parajasti oluline ja vajalik.
TIKTOKI MAJA LOOMINE
TikToki maja on koht, kus ärkab ellu üks populaarseimaid sotsiaalmeediaplatvorme maailmas. Külastajad saavad kiire ülevaate sellest, milline on TikToki algoritm, kuidas see töötab ja mis andmeid platvorm selle opereerimiseks kogub. Peamine eesmärk on näitlikustada, et TikToki algoritm peegeldab kasutajat ennast, ja tutvustada, millised ohud TikToki kasutamisega kaasneda võivad.
Nagu mõisted „füüsiline ruum“ ja „TikToki maja“ viitavad, on teil tarvis maja. Esimese TikToki majaga läks õnneks, sest idee selleks tekkis vahetult enne jõuluaega, kui Tartus ehitati Raekoja platsile jõuluküla jaoks väikesed (2 × 4 m) klaaspaviljonid. Viimase TikToki maja püstitasime Paide arvamusfestivalil, Tartust ligi kahetunnise sõidu kaugusel. Siin sai tõeks ühtse võrgustiku loomine ja sellesisese koostöö kriitiline olulisus. Võtsime Tartu Ülikoolist ühendust Järvamaa kutsehariduskeskuse innuka õppejuhi Ivar Kohjusega, kes andis TikToki maja ehitamise ülesandeks enda õpilastele.
Seega võib TikToki maja püstipanekuks leida koostöövõimalusi nii mõnes kogukonnas korraldatavalt sündmuselt, mõnest projektist või hoopis õpilaste meediapädevuse arendamise osas entusiastlike inimeste võrgustikest.
Siiski, kui eraldiseisva maja püstipanekuks mistahes ressursse napib, on võimalik sisustuse ehk informatiivse meediapädevuse sekkumise osaga mängida nii, et see sobituks näiteks ka klassiruumi või osaks üheks kodutööst.
TikToki maja peamine idee on viia külastajad rännakule, kus nad uurivad, mis on algoritm, mille järel saavad nad tutvuda spetsiifiliselt TikToki algoritmi toimemehhanismidega. Lisaks saab majast näpunäiteid, kuidas ise mõjutada ja kujundada oma TikToki avalehte. Selleks on maja keskmes laest alla rippuvad ümmargused teabelehed, kus on kogu vajalik info eelmainitud järjekorras. Lisaks on seintel kuvatud erinevad kasulikud faktid TikToki ning sellega seotud regulatsioonide kohta. Oluline on silmas pidada, et lisateadmiste põhifunktsioon on anda võimalikult värsket infot TikTokiga seotud protsesside kohta, mistõttu tasub valikul lähtuda aktuaalsetest teemakohastest uudistest.

Kuna esimene TikToki maja oli rajatud jõululinnaku osana, pidime arvestama külmade ilmastikuoludega – kõik materjalid oli vaja lamineerida. Ühtlasi oli jõululinn avatud umbes kaks kuud, mistõttu oli tarvis silmas pidada, et kõik esemed, mis majas on, oleksid tugevalt kinnitatud ja stabiilsed.
Teise TikToki maja ehitasime suvel ja ainult kaheks päevaks, mis andis meile rohkem ruumi katsetamiseks. Märkasime vahetult enne maja püstipanekut, et aktuaalsetesse teemadesse oli juurdunud salakavalate sotsiaalmeediareklaamide äratundmine, mistõttu otsustasime majja just selle kohta näiteid lisada. Selleks meisterdasime füüsilistest esemetest informatiivsed väljapanekud, mis kõik tutvustasid üht tüüpi salakavalat reklaami ja andsid nippe selle äratundmiseks.
Nii, nagu TikToki maja eesmärk oli pakkuda infot võimalikult aktuaalsetel teemadel, on üldiselt meediapädevuse arendamise alustala enda sihtrühma vajaduste tundmine. Võttes arvesse tõsiasja, et TikToki kasutajad on suuremas osas noored, püüdsin kuvatavate näidete valimisel silmas pidada seda, mis neile toona oluline ja tuttav oli. Viimasest lähtuvalt lisasime igale näitele kuvatõmmiseid või muid elemente, mis oleksid Eesti TikToki kasutajatele tuttavad.
NÄITED

Ettevõtete TikToki kasutajad
Live-videod ehk otseülekanded


Nn beeži elustiili müüvad sisuloojad
Dupe‘id ehk odavamad alternatiivid

Vaata TikToki maja tutvustavat ingliskeelset videot siit: