7. oktoobril sai alguse Tartu Ülikooli, Haridus- ja teadusministeeriumi ning Telia ühine koolitusprogramm, mille käigus hakatakse gümnasistidest nii noorematele kooliõpilastele kui seenioridele digimentoreid koolitama. Ettevõtmisele andis omapoolsed nõuanded ja soovitused kaasa ka president Kersti Kaljulaid.


Koolitusel osalejad said Tartu Ülikooli teadlastelt ja meediapädevuse spetsialistidelt värskeimat teaduspõhist infot laste ja noorte internetikasutuse kohta. Ühtlasi jagati õpetajatele koheselt kasutatavaid praktilisi ülesandeid ning ideid, mille abil suunata õpilasi endast nooremaid ja madalama digipädevusega täiskasvanuid õpetama.
Digimentorite programmi algusele oli hoogu juurde andmas ka president Kersti Kaljulaid, kellel oli jagada eeskätt lastele ja noortele mitmeid olulisi digitarkusi.
„Kõige tähtsam on see, et ära jaga iseenda kohta kunagi (sotsiaal)meedias liiga palju infot – mida vähem, seda parem. Tubli digitark laps on see, kellel on kõik asjad tulemüüride ja paroolide taga ning kelle kohta me ei leia internetist vabalt liiga palju informatsiooni,“ märkis Kaljulaid.
Samuti rõhutas president, et kui kellelgi on soovi midagi näiteks sotsmeedias või internetis jagada, siis eelistada võiks just positiivseid teemasid, sest kiitusega pole võimalik üle pingutada.
„Negatiivset ärge parem üldse kunagi jagage. Ka omaenda muresid ei tasu minna internetiavarustesse lahkama, kuna sealt võib leida inimesi, kes soovivad teie haavatavust ära kasutada või siis muudate oma mure päriselus hoopis hullemaks,“ lisas Kaljulaid.
Digimentorite programme ühe eestvedaja, Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituted meediapädevuse specialists Inger Klesmenti sõnul jõuavad avasündmusel jagatud meediaõpetuse lõimise indeed page ka klassiruumidesse.
“Õpetajad tõid pärast koolitust väga palju ägedaid viise välja, kuidas nad kuuldut kohe rakendama plaanivad hakata. Kes lisab meedia teemad eetika tundi, kes sai uue mooduli või projekti loomiseks ideid, kes toob meediaõpetuse lõimingunädalasse,” tõi Klesment näiteid õpetajate plaanidest.
Pedagoogid ütlesid kui ühest suust, et nad said väga palju uusi ideid ja teadmise, et tegelikult saab kõiki aineid meediaga ühendada ja õpilastele anda võimalusi teiste õpetamiseks. “Nagu üks õpetaja ütles, siis lihtsalt tuleb seda tehes olla veelgi julgem,” lisas Klesment.
Telia jätkusuutlikkuse valdkonna ja juriidilise üksuse juhi Kristiina Maasiku sõnul tõstetakse Eestit tihti maailmas eeskujuks kui edukat e-riiki ning see peab väljenduma ka Eesti inimeste digioskustes.
„Ühest küljest saab edu mõõta läbi selle, kuidas aitavad nutikad digiteenused ja tehnoloogilised lahendused meil riigi ja ühiskonnana toimida. Teisalt on aga äärmiselt oluline, et võimalikult suur hulk Eesti inimesi oskab üha enam digitaliseeruvas maailmas edukalt toime tulla ja selle hüvesid hästi kasutada. Siin on märksõnaks erinevate digioskuste arendamine just ühiskonna haavatavamate sihtrühmade ehk laste ja vanemaealiste hulgas. Meil oli ääretult hea meel teha koos heade partneritega algust noorte digimentorite programmiga, mille laiem eesmärk ongi parandada erinevate sihtrühmade digioskusi ning vähendada Eestis tervikuna digilõhe ohtu,“ ütles Maasik.
Õpetajatele pakub Digimentorite programm kogu õppeaasta kestvat tasuta veebikoolituste sarja, kus igal kuul võetakse ette meedia.ut.ee veebilehel õpetajate vaatest üks teema. Näiteks tuleb juttu nii inimaru ja tehisaru võimalustest, tänapäevasest koolimeediast, kooli kutsutud külaliste taustakontrolli tegemisest kui paljust muust põnevast, mis toetab õpetajat õpilastele selliste võimaluste loomist, kus nad saaksid endast nooremaid õpilasi ja kogukonna madalate digipädevustega täiskasvanuid digimentordada.
Õpetajatele suunatud koolituskava leiate peagi meedia.ut.ee sündmuste kalendrist.
Fotograaf Harry Tiits
Ettekanded
Kahekõne “Kaasaegse meediahariduse kitsaskohtad ja võimalused”
President Kersti Kaljulaid ja Tartu Ülikooli meediauuringute kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel
Laste- ja noortekultuuris aktuaalsete teemade mõistmine
Tartu Ülikooli meediapädevuse spetsialist Gretel Juhansoo
Meediageneratsioonide erinevused, laste- ja noortekultuur. Mineviku ja tuleviku kokkupõrge olevikus
Tartu Ülikooli meediauuringute kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel
Kuidas keemia ja meedia kokku said: (digi)meediapädevuste lõimimine erinevatesse ainetundidesse
Keemiaõpetaja Joana Jõgela
Kuidas kaasada meediahariduse andmisesse ka õpilased?
Tartu Ülikooli meediapädevuse spetsialist Inger Klesment
Mainitud viited
Digiteemaline koomiksivõistlus “Kuidas internetis hea olla?”
Viimases kahes Tähekeses on digitarkusi jaganud Põrsas Pets. Nüüd kutsuvad Balti Infohäirete Sekkekeskus ja Täheke kõiki 5–10-aastaseid lapsi ise koostama digiteemalisi koomikseid. Koomiksivõistlusele saab töid esitada 01.10.–31.10.2024.
Digiühiskonna-teemaline jalutuskäik
Eesmärk on tutvustada infoühiskonnas olulisi mõisteid ja seostada neid nii digitaalse kui füüsilise eluga, kujundades seeläbi infoühiskonna suhtes tasakaalustatult kriitilist vaadet.
Tagasiside sündmusele
Tagasiside põhjal võib järeldada, et osalejad jäid sündmusega üldiselt väga rahule. Enamik hindas koolitust kõrgelt, tuues esile selle praktilisuse ja uued ideed meedia lõimimiseks õppetöösse. Mitmed osalejad märkisid, et said kinnitust senistele teadmistele ning uusi mõtteid, kuidas tunde läbi viia, näiteks sotsiaalmeedia kasutamine ja õpilaste kaasamine sisuloomeprotsessi. Erinevate kooliastmete ja ametikohtade esindajad leidsid koolitusest väärtust, eriti meedia ja aineõpetuse ühendamise ning noorte meediakäitumise mõistmise osas.
Küsides, milliseid uusi teadmisi osalejad endaga kaasa võtsid, vastasid osalejad järgmiselt:
- Kõiki aineid on võimalik meediaga ühendada, lihtsalt tuleb olla veelgi julgem seda tehes.
- Keemiateemad olid toredad
- Hästi praktiline koolitus noorte meediaruumi teemadel.
- Et meediapädevus on sotsiaalmeediapädevus :-). Mõned haridustarkused meelde tuletatud – keelamine vs suunamine. Mõned mõisted/släng. Aineõpetuse sidumine päriseluga.
- Eduligude ja heade praktikate jagamine oma koolis
- Ideed,kuidas tunde läbi viia
- Ideid, mida kõike võib veel teha ja proovida
- Sain motivatsiooni ja tõestust, et see teema vajab õpilastele selgitamist. Kuna koolis seda hetkel vähe tehakse, enamasti õpetajate enda väheste teadmise pärast.
- õppeainete ja meedia põimimine üldiselt
- Noorte sotsiaalmeedia eelistused, noorte slängi, mõistete päritolu
- Kõik, mis puudutab noorte maailma
- Uue idee järgmiseks lõimingunädalaks, nutikäki idee
- Kuidas saab lõimuda tunde meediaga
- Palju mõtteid tundide läbiviimiseks ja projektideks.
- Ainete lõimimine meedia abil, põlvkondlikud eripärad
- Detailides oli uusi ideid palju
- Värsket mõtteviisi
- Kersti kõnest sotsmeedia turvalisest
- arusaama, et pean ennast TikTokiga kurssi viima
- Värskendatud ja laiema silmaringi
- Erinevaid nippe, mida tavalises ainetunnis saan teha, et meediapädevusi arendada. Nt analüüsida Tiktoki videosid, lasta õpilastel ise sisu luua jne.
- Head praktilised näited, mis andsid ideid.
- Kuidas multimeediat siduda erinevate moodulitega
- Hea võimalus õpilasel ise õppida ja teadmisi omandada läbi video või muu meedia kanali
- Võiksime enda koolis eetika tundi lisada turvalise interenti ja meediahariduse osa.
- Eelkõige sain kinnitust põhitõdedest, mida oma ainetundides õpetan. Teiseks sain head inspireerivat eeskuju, mille pealt
- Noorte märgi süsteemid meedias
- meedia mõju kandumise tähenduse erinevates generatsioonides