Õpilased loovad visuaalseid kujutisi, kus nad tõlgendavad sotsiaalmeediaplatvorme (nt Instagram, TikTok, YouTube, Facebook) kas inimestena, loomadena või ruumidena. Visuaalsed kujutised peaksid peegeldama sotsiaalmeediaplatvormide erinevaid funktsioone ja nende rolli kasutaja elus.
Sihtgrupp: I-III kooliaste, gümnaasium
Ettevalmistus
- Õpilased peavad esmalt analüüsima, millist funktsiooni täidab iga platvorm nende elus ja millised on selle kasutamise sagedus ja kontekst (millal, miks ja kui tihti seda kasutatakse).
- Õpilased uurivad ja reflekteerivad platvormide mõju inimese käitumisele, suhetele ja emotsioonidele (nt kas see on peamiselt meelelahutuse, hariduse, suhtlemise või inspiratsiooni allikas).
- Õpilased valivad ühe sotsiaalmeediaplatvormi (nt Instagram, TikTok, YouTube) ja otsustavad, kuidas nad seda kujutavad – kas inimesena, loomana või ruumina.
- Nad peavad mõtlema, millised visuaalsed ja sümboolsed elemendid kõige paremini kirjeldavad selle platvormi iseloomu ja funktsioone. Mõned näited:
- Messenger kui elutuba, kus sõpradega juttu aetakse.
- Youtube ja Instagram kui klassiruum, kus inimesed õpivad uusi oskusi.
- TikTok kui magamistuba, kus inimesed puhkavad ega mõtle enam olmeprobleemidele.
- Instagram ja Pinterest kui galerii, kus inimesed otsivad inspiratsiooni ja ideid loovaks tegevuseks.
Visuaalse teose loomine
Õpilased loovad visuaalse teose (maal, joonistus, digitaalne kunst või kollaaž), mis kujutab nende valitud sotsiaalmeediaplatvormi vastavalt eelnevale analüüsile ja valitud sümboolikale. Nad peaksid rõhutama, kuidas platvormi erinevad aspektid (nt funktsionaalsus, mõju ja kasutusmuster) kajastuvad nende valitud kujutise detailides (nt värvid, vormid, sümbolid).
Refleksioon
Iga õpilane lisab oma tööle lühikese kirjaliku refleksiooni, kus ta selgitab:
- Kuidas nad tõlgendasid valitud sotsiaalmeediaplatvormi ja miks nad valisid just selle kujundi.
- Milliseid funktsioone ja rolle see platvorm nende elus mängib.
- Kuidas see platvorm mõjutab nende suhteid, igapäevaseid harjumusi ja emotsionaalset seisundit.
- Milline on selle platvormi mõju laiemale ühiskonnale ja erinevatele ühiskonnagruppidele.
Esitlus
Õpilased tutvustavad oma töid ülejäänud klassile. Järgneb arutelu, kus võrreldakse erinevaid platvormide tõlgendusi ja arutletakse, milliseid mustreid ja ühiseid jooni õpilased märkavad, kuidas sotsiaalmeediaplatvormid mõjutavad nende elu ning kuidas need võiksid muutuda tulevikus.
Lõppeesmärk
Õpilased õpivad mõistma sotsiaalmeedia sügavat mõju nende igapäevaelule ja ühiskonnale laiemalt. Nad arendavad oma eneseväljendusoskuseid ning reflekteerivad sotsiaalmeedia kasutuse üle.

