Sihtgrupp: III kooliaste, gümnaasium
Viige koos läbi hääletus või küsitlus (nt klassis füüsiliselt ringipaiknemise abil), milles õpilastel palutakse lähtuda stereotüüpidest, mis käsitlevad seda, mida tavaliselt peetakse mehelikuks ja mida naiselikuks. Näiteks kasutage järgnevaid omadusi/ameteid/hobisid/tegevusi:
Mis on “omane” meestele/poistele ja naistele/tüdrukutele?
- Tantsimine
- Sinine värv
- Peeretamine ja krooksumine
- Õpetaja
- Arst
- Kallistamine
- Koristamine
- Programmeerimine
- Roosa värv
- Six-pack kõhulihased
- Dieedid
- Advokaat
- Punane värv
- Matemaatika
- Sädelus
- Nutmine
- Vägivald
- Kokkamine
Pärast jaotusharjutust arutage koos:
- “Selgita just maandunud tulnukale, miks?” – paluge noortel kujutleda, et Maale on maandunud just tulnukas, kes ei tea siinsest elust mitte midagi ja ta on seda harjutust just pealt vaadanud ja küsib – “aga miks arvatakse, et X/Y/Z on pigem mehelik/naiselik?”
- Mille puhul olid teie grupis üsna sarnased arvamused?
- Mille puhul väga lahknevad?
- Millised ajasid naerma? Millised tegid kurvaks? Millised ajasid vihaseks?
- Kust te teate? Kust on need teadmised teieni tulnud?
- Mis on bioloogiline (geneetiline, kaasa sündinud) ja mis sotsiaalne (kasvatuse ja elu jooksul omandatud)?
- Mis siis juhtub, kui neid norme rikkuda?
- Mis siis juhtub, kui hästi palju inimesi korraga otsustab neid norme rikkuda?
- Kuhu paigutuvad mittebinaarsed inimesed? Millised võimalused ja riskid on selliste stereotüüpide leviku puhul nende jaoks, kes ei identifitseeri end mehe ega naisena?
Ülesande autor: Maria Murumaa-Mengel (maria.murumaa@ut.ee), Tartu Ülikooli meediauuringute kaasprofessor
