Digimentorite konkursi võtjad on selgunud!
Digimentorite konkurss 2025 tunnustas noori, kes on aidanud lastel ja eakatel digimaailmas paremini toime tulla. Konkursile esitati 18 tööd gümnaasiumi-, rakenduskõrghariduse- ja ülikoolitasemelt.
Konkurss, mille eesmärk oli tunnustada noori, kes on võtnud endale mentori rolli ning aidanud enda pereliikmetel, lähedastel või kogukondadel arendada digipädevusi, tõi esile mitmekülgseid ja praktilisi lahendusi.
“Digioskused on muutunud hädavajalikuks osaks igapäevaelust, kuid kahjuks pole oskused ja teadmised kõigile võrdselt kättesaadavad,” selgitas Digimentorite projekti juht Inger Klesment konkursi tausta. “Paljudele eakatele ja lastele võib digimaailmas orienteerumine olla keeruline ning nad vajavad tuge, et seal edukalt toime tulla.”
Telia jurist ja privaatsuse ekspert Laura Laidi sõnul pole digimentorlus pelgalt tehniliste oskuste arendamine, vaid teadlikkuse kasvatamine internetiturvalisuse ja privaatsuse teemadel. “Noorte roll on ülioluline aitamaks juhendatavatel mõista, kuidas digikeskkonnas vastutustundlikult käituda,” lisas Laid.
Individuaalkategooria võitja: helindamine ja turvaline digikasutus käsikäes
Kermo Küüts (Räpina Ühisgümnaasiumi 12. klass) paistis silma praktilise ja kogukonda ühendava algatusega, mille kaudu andis ta edasi heli-, valgus- ja videotehnika kasutamise teadmisi. Tema eestvedamisel toimus koolis noortele suunatud huviring, kus õpiti tundma helindamise ja lavatehnika töövahendeid, sobivaid programme ja turvalise allalaadimise põhimõtteid.
Lisaks andis Kermo koos oma grupiga panuse kohaliku maakondliku sõbrapäevapeo õnnestumisse, kus nad vastutasid ürituse tehnilise läbiviimise eest. Žürii tõstis esile Kermo pühendumust ja oskust arendada eakaaslaste digipädevusi läbi väga käegakatsutava tegevuse ning panust kogukonna digiteadlikkuse kasvatamisse.
Grupikategooria võitjad: kalender, mis õpetab eakaid digipettusi ära tundma
Anett Maria Reinas, Anete Sammler, Grete Koho ja Julia Siimberg (Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni magistrandid) lõid infovastupidavuse kalendri, mis aitab eakatel aasta jooksul paremini mõista levinumaid digipettusi ja õppida, kuidas end nende eest kaitsta.
Iga kalendrikuule vastab üks petuskeem – olgu selleks investeerimispettus, petukõne, õngitsuskiri või sotsiaalmeedia kaudu leviv valeinfo. Kõik on lahti seletatud lihtsas, selges keeles ning iga leht sisaldab ka praktilisi nõuandeid. Žürii hinnangul on tegemist suure mõjupotentsiaaliga tööga, mida on juba trükitud nii eesti kui vene keeles mitusada eksemplari.
Mitmekülgsed lahendused laste ja eakate abistamiseks
Kokku osales konkursil 18 tööd, mille hulgas leidus nii klassiruume elavdavaid digimänge, digiturvalisuse aardejahte kui ka nõustamisi, uurimistöid ja visuaalseid teavitusmaterjale. Silma paistsid mitmed praktilised projektid:
- Gregor Vool viis õpetajatele läbi digiseadmete koolitusi, õpetades pedagoogidele ekraanijagamist ja digitahvlite kasutamist ning näidates, et ka õpilased saavad õpetajate digipädevuste arengusse oluliselt panustada.
- Stefan Allev lõi õpilasfirma “DigiAbi”, mis pakkus eakatele personaalset IT-nõustamist kolmes linnas koostöös omavalitsustega, korraldas huviringe ja kaasas teisi noori.
- Sofiia Prishchenko lõi 4. klassidele QR-koodidega digiturvalisuse aardejahi “Kübermissioon”, mis õpetas lastele õngitsuskirjade äratundmist ja turvalist paroolikasutust mängulises vormis.
- Diana Teemo, Katrin Rosenfeldt ja Laura Pruks (Tartu Ülikool) uurisid noorte digikeelt, andes sisendit 2025. aasta slängisõnastikku ja aidates täiskasvanutel tuvastada digikeskkondades peituvaid kiusamisriske.
- Signe Koidu, Viktoria Kukk, Johanna Victoria Lepp ja Maris Uibopuu (Tartu Ülikool) uurisid emoji’de ja digikeele rolli noorte emotsionaalses suhtluses ning kuidas see mõjutab digikommunikatsiooni mõistmist.
- Mari Laasik, Kermo Aruoja, Andra Jundas ja Marko Noppel lõid veebilehe mikstasiis.ee ja kampaania ohvrite taasohvristamise teemal, tõstes eri vanuses inimeste meediapädevust tundlike teemade käsitlemisel.
Digimentorid on Telia Eesti ja Tartu Ülikooli Ühiskonnateaduste Instituudi koostöös loodud programm, mille eesmärk on aidata juhendada nii lapsi kui ka madalate digipädevustega täiskasvanuid veebimaailmas. Lisaks konkursile pakuvad Digimentorid ka e-tunde gümnaasiumiõpilastele, mis aitavad tõsta digi- ja meediapädevusi ning pakuvad praktilisi teadmisi digilõhe vähendamiseks.
Nelja-liikmeline žürii, kuhu kuulusid Inger Klesment, Maria Murumaa-Mengel, Karl-Gustav Adamsoo ja Kerli Valner, hindas eelkõige seda, kui hästi oli mõistetud sihtrühma vajadusi, kui praktiliselt ja arusaadavalt oli lahendus ellu viidud ning millist mõju tegevus avaldas.
Žürii

Karl Gustav Adamsoo
TElia

Kerli Valner
Lastekaitse Liit
Küsimuste korral kirjutage palun konkursi kontaktisik Inger Klesmentile: inger.klesment@ut.ee