Sihtgrupp: III kooliaste, gümnaasium
Tavaliselt keelest rääkides eristame suulist ja kirjalikku keelt, ent viimastel aastakümnetel on keeleuurijad märkinud, et nende kõrvale on tekkinud veel kolmas register – netikeel. Ent kuidas see erineb või sarnaneb suulisest ja kirjalikust keelest?
Selleks paluge õpilastel 5-6 minuti piires sirvida oma nutiseadmest eri sotsiaalmeediaplatvormide keelekasustust. Uurige, kuidas kirjutavad inimesed kommentaarides, Snapchati ja Messengeri vestlustes, pildiallkirjades ehk caption’ites, videopealkirjades jms. Pöörake seejuures tähelepanu mitte üksnes sõnavarale aga ka kirjapildile, lauseehitusele, teksti pikkusele.
Seejärel paluge neil koostada kaks Venni diagrammi: üks, mis kõrvutab neti- ja suulist keelt, ning üks, mis kõrvutab neti- ja kirjakeelt.
Tuginedes äsja uuritud näidetele paluge neil kirjutada diagrammile mõlema keeleregistri sarnasused ja erinevused. Lõpus võite arutada, kas õpilaste hinnangul võiks netikeel olla eraldiseisev keeleregister või mitte.
Ülesande autor: Mari-Liis Korkus, eesti ja soome-ugri keeleteaduse nooremteadur (mari-liis.korkus@ut.ee)
