
Joonista ja arutle
Eesmärk on teada saada, mida laps internetis teeb
Sobiv vanus: 5–12a
Vajalikud vahendid: paber, pliiatsid
Laps joonistab paberile joonlaua abil 16 kasti. Vanem nimetab internetiga seotud sõnu, laps joonistab sõna kuuldes sellega seonduva asja/tunde/.. ühte kasti. Iga pildi juures saab lapsega arutleda, miks ta just seda joonistas, kust tal selline seos tekib. Vanem õpib lapse internetikasutust paremini tundma.
Näidissõnad
- veebikaamera
- kiusamine
- sõprus
- uudised
- kommentaar
- like
- follow
- sotsiaalmeedia
- arvutimäng
- informatsioon
- risk
- AI
- sisulooja
- probleem
- tiktok
- minecraft
- roblox
- fortnite
- viirus
- youtube
Idee autor: Jevgenia Korsak

Sotsiaalmeedia sasipundar
Eesmärk on näitlikustada, kui kaugele võivad internetti lisatud pildid ja videod levida
Sobiv vanus: 5–13a
Vajalikud vahendid: paber ja pliiats
Joonistage näidise abil paberile neli erinevat olukorda, kuidas pilt/video/sõnum võib internetti jõuda. Laps saab soovi korral neid võimalusi ka ise nimetada. Seejärel hakake iga olukorra juurest joonistama nooli, mis näitavad, kuhu ja kui paljudeni digisisu edasi jõuda võib.
Nii näeb laps selgelt, kuidas nt ühele sõbrale saadetud infokild võib lõpuks sattuda sadade võõraste kätesse.

Alias
Eesmärk on interneti teemal vestlust alustada
Sobiv vanus: 9–13a
Vajalikud vahendid: Aliase kaardid (klõpsa!)
Asetage kaardipakk ringi keskele. Kõige noorem võtab ringi keskelt kaardi ning püüab sõna kasutamata seda teistele seletada. Kes ära arvab, saab punkti ja järgmise sõna seletamise õiguse endale. Mäng lõppeb, kui kaardid saavad ringi keskelt otsa.
Mäng näitab, millised assotsiatsioonid lapsel internetis lastele ja noortele oluliste sõnade/teemadega on ning aitab alustada vestlust internetiturvalisuse teemal.

Kuldvillak
Eesmärk on lõbusa mängu abil erinevatest internetiriskidest rääkida
Sobiv vanus: 8–11a
Vajalikud vahendid: Kuldvillaku mäng (klõpsa!)
Avage Kuldvillaku mäng ning alustage küsimuste esitamist! Mäng on osaliselt mõeldud teadmiste kontrollimiseks, teisalt arutelu tekitamiseks, sest kõikidele küsimustele pole ühte õiget vastust. Mängu teemad: parool, ekraaniaeg, pettused, viirused jm.
Mängu autor: Piret Seepa

Mina arvutimängutegelasena
Eesmärk on lapsega online-mängude teemal arutleda
Sobiv vanus: 5–11a
Vajalikud vahendid: värvilised pliiatsid ja paber
Laps joonistab end arvutimängutegelasena ja leiab selle ning pärisenda iseloomu ja tugevuste/nõrkuste vahel seoseid. Joonistatud pildi põhjal saab lapsele mängude kohta küsimusi esitada ning lõpuks kokkuleppeid sõlmida.
Idee autor: Mari-Anne Juur-Junolainen

Reklaamijaht
Eesmärk on õppida reklaame ja nende mõju ära tundma
Sobiv vanus: 5–7a
Vajalikud vahendid pakendid, ajakirjad, ajalehed, soovi korral tööleht printimiseks (klõpsa!)
Otsige koos lapsega ajalehtedest, ajakirjadest, toidupakenditelt ja mujalt reklaame. Ülesannet saab muuta mängulisemaks, kui otsida reklaame, millel on vikerkaare värvid – punane, oranž, kollane, roheline, sinine ja lilla. Kui leiate sobivaid näiteid, lõigake need välja või joonistage need üles. Arutage koos lapsega, mis on reklaam ja kus seda igapäevaselt kohata võib.
Pärast reklaamide märkamist ja tundmaõppimist võib laps ise ühe reklaami joonistada, et õpitut läbi praktilise tegevuse kinnistada.
Idee autor: Iryna Virkunen
Kodus kasutamiseks mõeldud ressursid on loodud Briti Nõukogu rahastusel projekti “Eestikeelsele õppele üleminekut toetavad meediakirjaoskust arendavad kodused ülesanded” raames. Projekti täitjad: Inger Klesment, Gretel Juhansoo, Triin Sooäär.