Sihtgrupp: gümnaasium
Rühmatöö – rühmas 3-4 inimest
Miks me seda teeme? Õpetajate, noorsootöötajate ja lapsevanemate koolitustel kurdetakse sageli, et ei saa üldse aru, mida ja kuidas lapsed ja noored veebis räägivad. Me pakume siia lahenduse! Koostame ühiselt laste ja noorte netikeele sõnastiku (mis kehtib just selles ajas ja selle piirkonna laste seas).
Selle töö raames on teil vaja teha eeltööd, lugedes akadeemilisi ja popteaduslikke allikaid, intervjueerida lapsi ja noori ning kujundada etteantud mudeli järgi lühike selgitav õppematerjal, mida saab kasutada Balti Infohäirete Sekkekeskuse kodulehel ja mujal.
Teie töö võiks olla struktureeritud nii:
Tiitelleht
Sisukord
Sissejuhatus
Miks see teema üldse oluline? Mis teie eesmärk on? Defineeri põhimõisted: laps/noor, keel, sümbol, tähendus, emoji, emotikon, kommunikatsioon, noortekultuur vms (need sõnad peate ise välja noppima oma tööst, need kõige tähtsamad). Lühiülevaade teie töö struktuurist. max 1 lk
- Teoreetiline ja empiiriline taust
Lugege 5-7 eesti- või inglisekeelsest akadeemilisest allikast, mis iseloomustab tänaste laste ja noorte netikeelt? miks see üldse erineb tavaslängist? millist mõju avaldab keele arengule? miks lapsed ja noored on nii agarad keeleuuendajad? mis on kohalik, mis globaalne? jne max 4 lk
- Meetod ja valim
Intervjueerige igaüks 1-2 last või noort (leppige kokku spetsiifilisem vanusevahemik), küsides neilt, milliseid sõnu tänased lapsed ja noored kasutavad? milliseid emojisid ja millises tähenduses? Salvestage intervjuu ja töö lisadesse pange ka transkriptsioonid (sõna-sõnalised ümberkirjutused, millest on eemaldatud reetlikud detailid, mis võivad lapse/noore isiku identifitseerimise võimalikuks teha). Selles peatükis kirjeldage, keda te intervjueerisite, millal, kui kaua võttis aega, miks just sellised intervjueeritavad, kuidas intervjuud läksid, mis valmistas raskusi, mis oli üllatav ja tore. Kasutage metodoloogilise kirjanduse jaoks ja intervjuuks ettevalmistudes nt https://samm.ut.ee/intervjuu/ Soovituslik intervjuukava (võite seda täiendada, mugandada, teha enda grupitööle sobivamaks):
- Millistes sotsiaalmeediakeskkondades sa tegutsed? Mis su lemmiktegevused on? Kas sa jälgid ka kedagi konkreetset? Miks?
- Kellega sa veebis suhtled? Millistel platvormidel? Millest te tavaliselt räägite?
- Kuidas sa väljendate internetis rõõmu ja positiivseid emotsioone?
- Aga kuidas viha ja teisi negatiivseid tundeid?
- Kas ja kuidas sinu arvates erineb veebikeel nö tavakeelest? Kas inimesed räägivad netis kuidagi teistmoodi?
- Millised on need sõnad, mida täna peaaegu kõik lapsed teavad, aga täiskasvanud ei saa aru?
- Miks lapsed ja noored leiutavad täitsa oma keelt?
- Kas see on hea või halb, kui täiskasvanud ka saavad aru ja teavad teie keelt?
- Mida need sõnad tähendavad, aita mul mõista?
- Kas sa oled näinud mõnda olukorda, kus täiskasvanud on püüdnud noortekeelt kasutada, aga see on olnud kuidagi eriti kohmakas ja piinlik?
- Millised on su viis enimkasutatavat emojid? (võite koos vaadata, kui see lapsele sobib) Mis olukorras sa neid kasutad, mis need tähendavad?
- Milliseid emojisid sa KIDLASTI kunagi ei kasuta? Miks?
- Kas sa tahaksid midagi veel lisada, mille kohta ma ei mõistnud küsida?
- Tulemused
Koostage nn sõnastik – mis tähendused mis sõnu/emojisid/audioklippe kasutatakse. Püüdke leida 7-10 sõna või emojit või mingit olulist meemi.
Sõna/emoji | võimalik eestikeelne vaste | Tähendus, näide kasutusest | Lisainfo allikad |
1. Rizz | hurm | Rizz’ valiti 2023 Oxfordi Ülikooli kirjastuse poolt aasta sõnaks. Algupäraselt afroameerika inglise keelest võetud sõna jõudis massidesse sotsiaalmeedia kaudu ja tähistab karismat (chaRIZma), võimet olla hurmav. Rizzler on inimene, kellel on palju rizzi. Kasutusnäide: Keegi ütleb läägevõitu flirtiva lause a la “Kas sa oled ajarändur? Sest ma näen sind oma tulevikus!”“Ooo, mida rizzi!” | https://www.vox.com/culture/23989120/rizz-definition-oxford-word-of-the-year-colloquial https://www.theknot.com/content/pick-up-lines |
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. | |||
6. | |||
7. | |||
8. | |||
9. | |||
10. | |||
11. |
Refleksioon-kokkuvõte
Siia kirjutage kokkuvõtteks, kuidas seda tööd teha oli, mis töötas, mis mitte? Mis üllatas positiivselt, negatiivselt? Siin võite kirjutada isiklikumas plaanis ja refleksioonina selle töö tegemise ja tulemuste kohta mõtteid.
Kasutatud allikad
Lisad – transkriptsioonid
Ülesande autor: Maria Murumaa-Mengel (maria.murumaa@ut.ee), Tartu Ülikooli meediauuringute kaasprofessor
Illustratsioonid: https://www.instagram.com/sl2ngistik