Kõlakamber
Praegu seisad sa üsna tugevalt vastu kajavas linnaruumis ja on paslik tutvuda kõlakambri mõistega. Kõlakamber (ingl echo chamber, eesti keeles ka kajakamber, kõlakoda) on polariseeritud, kindla arvamusega inimesi ühendav inforuum, millesse kuulumise on igaüks ise valinud ning kus vastanduvad arvamused on maha surutud (Bleakley, 2021). Kõlakambrite üks tekkepõhjusi võib olla väärinfo ja vandenõuteooriate levik, samas on nenditud ka sotsiaalsete võrgustike mõju, kus inimesed johtuvad veebis kogukonda otsides oma igapäevasest kuuluvusest mh väljaspool sotsiaalmeediat (Levy ja Razin, 2019). Ühiste hoiakute koondamine ning grupile sobivate rollide võtmine kõlakambrites annab osalejatele positiivset tagasisidet ning seeläbi puututakse kokku üksnes enda maailmavaadet kinnitavate ja sellega kooskõlas olevate argumentidega (Jamieson ja Cappella, 2008). Tekivad olukorrad, kus inimesed kujutavad sotsiaalmeedia abil maailma erinevatel viisidel, vastavalt oma harjumuspärasele sisule ning teiste vaadete ja mõtetega ei puututa kokku. Näiteks kui inimene liitub lameda Maa olemasolusse uskuvaid netikasutajaid koondava grupiga või hakkab jälgima konspiratsiooniteooriat uskuvaid kogukondi, siis võib talle jääda ekslikult mulje, et teistsuguseid arvamusi ei eksisteerigi, “kõik” paistavad väärinfot uskuvat ja info kontrollimist soovitavad inimesed ja allikad ei jõuagi sinna kõlakambrisse või vaigistatakse. Quattrociocchi ja teised (2016) leidsid oma uuringus, et mida aktiivsem on kasutaja kõlakambris, seda enam puututakse kokku sarnaste uskumustega ning teabe levitamine piirdub üksnes mõttekaaslaste kogukondadega.
Seonduv mõiste on “filtrimull” – see mõiste aga on tugevamalt seotud algoritmilise ettemääratuse ja platvormidepoolse nügimisega. “Me loeme Facebookis uudiseid, mida meile on meie sõbrad soovitanud. Amazonis pakutakse meile raamatuid, mida teised inimesed on ostnud. Neid tehnikaid nimetatakse sotsiaalseks filtreerimiseks (collaborative filtering) ja need on olnud väga edukad. Aga seal on ka suur oht. Nad juhivad meid nn filtrimullidesse. Me saame soovitusi vaid asjadele, millega oleme juba tuttavad, arvamustele, millega juba nõustume ning toodetele, mis on meie varasemate ostudega väga sarnased.” (Ley, 2015).
(Mõtte)ülesanne
Millistesse kõlakambritesse ja filtrimullidesse teie kuulute? Millised arvamused tunduvad teile marginaalsed, ehk isegi mitteeksisteerivat? Mõelge poliitikale, tervishoiule, haridusele, soostereotüüpidele, lemmiksarjadele, TikToki soovitusalgoritmi pakutavale. Millest te võite kõlakambrite ja filtrimullide tõttu ilma jääda, millist kahju saada? Mida need juurde annavad? Kuidas saada aru, et olete kõlakambris? Kuidas kambritest ja mullidest välja murda?

Vastused
Loe juurde
See lehekülg 4. osa kuue peatusega digiühiskonna-teemalisest jalutuskäigust Tartus
JÄRGMINE PEATUS:
Olete õiges kohas, kui teile avaneb umbes selline vaade:

Idee ja tekstide autor: Maria Murumaa-Mengel, maria.murumaa@ut.ee

