Teemaviite-avalikkused
Teemaviide, mis koosneb #-märgist ja sõnast või mitmest sõnast, mis hõlbustab sotsiaalmeediakasutajatel nii konkreetse teema kohta info hankimist kui ka enda postituste kergesti leitavaks tegemist. Erinevatel sotsiaalmeediaplatvormidel on võimalik jälgida ja luua erinevaid teemaviiteid (ing k hashtag), kasutades selleks #-sümbolit. Nii saavad inimesed leida ja luua vestluseid, neid edasi arendada ja läbi kõige selle suhelda inimestega, keda nad ei tunne. Teemaviiteid luues tekivad uut sorti avalikkused ehk teemaviite-avalikkused (Bruns ja Burgess, 2015), kus ühe teemaviite alla on koondatud inimesed, kes on just sellest teemast huvitatud ja soovivad üksteisega suhelda, kuid kelle vahel ei pruugi olla muid sotsiaalseid sidemeid. Postitustele lisatuna võimaldavad teemaviited rühmitada sarnase sisuga postitusi, teevad need märksõnaotsinguga keskkonnast leitavaks ning toimivad omamoodi metakommentaaridena. Nii tähistavad need otsest või kaudset dialoogi osalejatega, kes on kasutanud sama teemaviidet.
Tänaseks on teemaviidete kasutamisest saanud nii tava-sotsiaalmeediakasutajate, aga ka ettevõtete, kampaaniate, riigiasutuste, sotsiaalsete liikumiste tavapärane töövahend. Tartu Raekoja platsis on viimastel aastatel olnud suurelt nähtaval #Tartu2024, mis on ka kultuuripealinnaks olemise ajal loodud sotsiaalmeediasisu koondajaks.
(Mõtte)ülesanne
Kus veel näete avalikus ruumis teemaviidete kasutust? Vaadake ringi – tänavakunsti-kleepsud, plakatid ja reklaamid, poodide vitriinid, autodel olevad märgistused jne. Millal teie viimati mõnd teemaviidet klikkisite, et rohkem teema kohta teada saada? Millal ja milliseid teemaviiteid ise oma postitustele lisasite? Miks? Millised on teie jaoks teemaviidete positiivsed kasutusviisid? Millised on teie arvates sotsiaalset normi mingil moel rikkuvad, nö “cringe”? Millistel juhtudel võib mingi kindla teemaviite kasutusest saada inimese jaoks probleem?

Vastused
Loe juurde
Rambukkana, N. (2015). Hashtag publics: The power and politics of discursive networks. Peter Lang Publishing.
See lehekülg 3. osa kuue peatusega digiühiskonna-teemalisest jalutuskäigust Tartus
JÄRGMINE PEATUS:
Olete õiges kohas, kui teile avaneb umbes selline vaade:

Idee ja tekstide autor: Maria Murumaa-Mengel, maria.murumaa@ut.ee

