Eesmärk on arendada õpilaste kriitilist mõtlemist ja teadlikkust propagandatehnikatest ning kognitiivsetest nihetest. Õpilased õpivad tuvastama ja analüüsima, kuidas propagandat kasutatakse inimeste käitumise ja mõtlemise mõjutamiseks.
Sihtgrupp: gümnaasium
Kestus: 45 minutit.
Ülesanne:
- Valige 5 propagandatehnikat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda_techniques - Millised kognitiivsed nihkeid märkate nendes konkreetsetes tehnikates? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Cognitive_bias_codex_en.svg
- Tooge hiljutine näide, kus te sellist propagandavõtet olete märganud.
Autor: Maria Murumaa-Mengel, maria.murumaa@ut.ee
Propagandavõte | Kasutatud kognitiivne nihe | Näide hiljutisest ajast |
Fear (hirmutaktika) | Availability heuristic (kättesaadavuse heuristika) | Poliitilised kampaaniad, mis rõhutavad terrorirünnakute ohtu. |
Glittering Generalities (sädelevad üldistused) | Halo effect (haloefekt) | Reklaamid, mis seostavad tooteid sõnadega nagu “vabadus” või “turvalisus”. |
Bandwagon (karjamentaliteet) | In-group bias (grupisisene kallutatus) | Sotsiaalmeediakampaaniad, mis rõhutavad, et “kõik teevad seda”. |
Näide täidetud tabelist.